• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

آموزش رجیستری گوشی مسافری و رسمی

فهرست مطالب

حدود پنج سال پیش و انتهای سال ۹۶ بود که طرح رجیستری بالاخره پس از فراز و فرودهای بسیاری اجرا شد. هدف از طرح رجیستری جلوگیری از واردت گوشی‌های قاچاق بود؛ چرا که گمرک تنها IMEI گوشی‌های رسمی را ثبت می‌کند و گوشی‌های قاچاق دیگر امکان استفاده از سیم‌کارت را نخواهند داشت. با وجود گذشت پنج سال هنوز هم در مورد رجیستری گوشی مسافری و هزینه این کار سوالات زیادی وجود دارد که در این مطلب سعی می‌کنیم به همه پرسش‌های موجود در مورد رجیستری پاسخ دهیم. پس حتما در ادامه همراه تکنولایف باشید.

مشاهده موجودی و قیمت انواع گوشی هوشمند با ضمانت رجیستری: قیمت گوشی

رجیستری گوشی چیست؟

ثبت رسمی IMEI گوشی همراه با یک شماره موبایل در سامانه همتا را رجیستری گوشی می‌گویند. گوشی‌هایی امکان رجیستری خواهند داشت که به صورت قانونی به کشور وارد شده باشند و IMEI آن‌ها در گمرک ثبت شده باشد.

رجیستری گوشی مسافری

می‌توان رجیستری گوشی را انجام نداد؟

خیر، زمانی که شما برای اولین بار گوشی خود را با سیم‌کارت روشن می‌کنید گوشی شما در سیستم شناسایی می‌شود و سامانه همتا یک یا دو ماه به شما فرصت می‌دهد تا گوشی خود را رجیستری کنید. اگر در این مدت اقدام به رجیستر کردن گوشی نکنید امکان استفاده از سیم‌کارت عملا دیگر وجود نخواهد داشت و شما نمی‌توانید با گوشی خود تماس برقرار کنید یا پیامک بفرستید.

انتقال مالکیت گوشی دست دوم چگونه است؟

انتقال مالکیت گوشی

رجستری گوشی خریداری شده با گارانتی

اگر شما گوشی خود را در بازار کشور همراه با گارانتی خریداری کنید، رجیستری گوشی توسط واردکننده انجام شده و کد رجیستری همراه جعبه به شما تحویل شده است و تنها کافیست که با این کد گوشی خود را در سامانه همتا فعال کنید. برای این کار کد *7777# را شماره‌گیری کرده و سپس عدد 2 را وارد کنید (گزینه فعال سازی). در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود تا ابتدا IMEI گوشی را وارد کنید و سپس شماره موبایل خود را تایید کنید و در نهایت یک پیامک حاوی این متن که ‘’گوشی شما فعال شد’’ برای شما ارسال می‌شود. این یعنی شما بدون مشکل می‌توانید از گوشی خود استفاده کنید.

در واقع وقتی شما گوشی را با گارانتی معتبر خریداری می‌کنید، این یعنی گوشی به صورت قانونی توسط واردکننده، به کشور وارد شده و هزینه کمرگ و رجیستری آن نیز پرداخت شده است و شما تنها باید گوشی را با شماره مورد نظر خود فعال کنید. در صورت خرید این نوع گوشی‌ها کار شما بسیار ساده خواهد بود.

اگر گوشی اپل خریداری کرده‌اید حتما نیاز خواهید داشت:

ساخت اپل ایدی

هزینه رجیستری گوشی مسافری با پاسپورت

برخی از کاربران به دلیل نداشتن اعتماد به بازار داخل کشور به خصوص برای ایفون‌های اپل، به خرید این گوشی‌ها از خارج کشور اقدام می‌کنند. شماره IMEI این گوشی‌ها باید حتما در ابتدای ورود به کشور در گمرک ثبت شود تا امکان رجیستری کردن آن وجود داشته باشد. برای این کار حتما به یک پاسپورت معتبر نیاز خواهید داشت و در هر سال تنها یک بار می‌توان از پاسپورت یک فرد برای رجیستر کردن گوشی استفاده کرد.

هزینه رجیستری گوشی مسافری با پاسپورت

توجه داشته باشید که هزينه رجيستر كردن گوشي در ايران برای مدل‌های زیر 600 دلار برابر با 17 درصد از قیمت دلاری گوشی‌ها و برای مدل‌های بالای 600 دلار برابر با 22.5 درصد از قیمت دلاری گوشی است. این یعنی یک گوشی 150 دلاری که قیمتی حدود 7.5 میلیون دارد (با دلار 50 هزار تومان)، هزینه رجیستری برابر با حدود 1.3 میلیون خواهد داشت و در مجموع حدود 8.8 میلیون در بازار کشور به فروش می‌رسد.

به عنوان یک مثال دیگر گوشی ایفون 13 اپل در حال حاضر 600 دلار قیمت دارد که با دلار 50 هزار تومان برابر با 30 میلیون می‌شود. به این گوشی 22.5 درصد هزینه رجیستری معادل حدود 6 میلیون تومان تعلق می‌گیرد و هزینه کلی به حدود 35 تا 36 میلیون تومان می‌رسد. به بیان ساده این یعنی هزینه رجیستری گوشی آیفون با برچسب قیمتی 1100 دلاری حدود 12.5 میلیون تومان خواهد بود. همین توضیحات در مورد رجیستری گوشی سامسونگ هم صدق می‌کند و اگر یک گوشی از این برند کره‌ای به بازار کشور وارد کنید باید هزینه آن را بپردازید و IMEI آن را در کمرگ ثبت کنید.

سایت رجیستری گوشی

سایت همتا برای رجیستری گوشی در نظر گرفته شده است و شما سه راه برای فعال کردن گوشی خواهید داشت. راه اول مراجعه به سایت همتا است و روش دوم هم نصب اپلیکیشن همتا. به عنوان روش سوم می‌توانید با گوشی خود کد *7777# را شماره‌گیری کنید. به طور کلی راه سوم ساده‌تر و سر راست‌تر است. پس از شماره‌گیری این عبارت و شروع کار با سامانه رجیستری گوشی همتا می‌توانید از طریق گزینه 2 گوشی را فعال کنید.

نحوه رجیستری گوشی مسافری

اگر گوشی شما به صورت مسافری وارد شده و کد فعال‌سازی ندارد باید ابتدا گوشی خود را ثبت کنید و سپس این کد را دریافت کنید. برای این کار به سایت گمرک مراجعه کنید و سپس تاریخ تولد، کد ملی مسافر و همچنین IMEI اول گوشی وارد شده را وارد کنید و سپس هزینه را پرداخت کنید تا کد فعال‌سازی در اختیار شما قرار بگیرد. در نظر داشته باشید همان‌طور که بالاتر هم اشاره شد حتما باید در ابتدای ورود گوشی به کشور IMEI آن را ثبت کنید و در غیر این صورت امکان رجیستری وجود نخواهد داشت.

قوانین رجیستری گوشی مسافری

قوانین رجیستری گوشی با پاسپورت یا همان مسافری به شرح زیر است:

  • هر شخص تنها یک بار در سال می‌تواند یک گوشی را با پاسپورت خود ثبت کند؛
  • اطلاعات گوشی وارد شده باید در لحظه ورود به کشور در گمرک ثبت شود؛
  • مدت زمان پرداخت هزینه یک ماه است؛
  • کد فعال‌سازی پیامک شده یا در سامانه همتا قرار می‌گیرد.

در نظر داشته باشید طبق توضیحات گمرک اگر اشتباهی در یکی از این مراحل انجام دهید نه‌تنها هزینه استرداد نمی‌شود، بلکه گوشی هم دیگر امکان رجیستری نخواهد داشت.

استعلام رجیستری گوشی چگونه است؟

برای استعلام رجیستری گوشی باید از کد *7777# کمک بگیرید و یا به سایت همتا مراجعه کنید. پس از مراجعه به سایت همتا اگر با شماره موبایل خود وارد سامانه شوید تمام گوشی‌های فعال با شماره موبایل مورد نظر به شما نمایش داده می‌شود.

گوشی رجیستر نشده بخریم؟

طبق توضیحات یک گوشی ایفون 13 با توجه به قیمت دلار و هزینه کمرگ حدود 34 یا 35 میلیون برای شما تمام می‌شود و این در حالیست که شما می‌توانید همین گوشی را با گارانتی و بدون دردسر با همین قیمت خریداری کنید. تصمیم در مورد خرید گوشی بدون رجیستری با خودتان خواهد بود، ولی به شخصه با توجه به مشکلات احتمالی در فرآیند رجیستر کردن گوشی ترجیح می‌دهم گوشی را با کد فعال سازی و به صورت آماده خریداری کنم.

هزينه رجيستر كردن گوشي در ايران

جمع بندی

در این مطلب نحوه رجیستری گوشی مسافری از طریق سامانه گمرک را آموزش دادیم و به هزینه گمرک و نحوه رجیستری گوشی پرداختیم. طبق توضیحات احتمالا حالا بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که خرید گوشی از داخل ایران منطقی‌تر است یا خرید گوشی از خارج و سپس ریجستر کردن آن در داخل.

سوالات متداول

می‌توان رجیستری گوشی را انجام نداد؟ خیر، زمانی که شما برای اولین بار سیم‌کارت خود را درون گوشی قرار می‌دهید، سامانه همتا یک یا دو ماه به شما فرصت می‌دهد تا گوشی خود را فعال کنید. اگر در این مدت مشخص شده اقدام به فعال‌ سازی گوشی نکنید دیگر امکان دریافت سیگنال برای گوشی وجود نخواهد داشت و سیم‌کارت به روی گوشی کار نمی‌کند. پس اگر امکان استفاده از سیم‌کارت برای شما اهمیت ندارد می توانید گوشی را بدون رجیستری استفاده کنید.

هزینه رجیستری گوشی چقدر است؟ توجه داشته باشید که هزينه رجيستر كردن گوشي در ايران برای مدل‌های زیر 600 دلار برابر با 17 درصد از قیمت دلاری گوشی‌ها و برای مدل‌های بالای 600 دلار برابر با 22.5 درصد از قیمت دلاری گوشی است. این یعنی یک گوشی 150 دلاری که قیمتی حدود 7.5 میلیون دارد (با دلار 50 هزار تومان)، هزینه رجیستری برابر با حدود 1.3 میلیون خواهد داشت و در مجموع حدود 8.8 میلیون در بازار کشور به فروش می‌رسد.

رجیستری گوشی چیست؟ هر گوشی دارای یک شناسه خاص و منحصر به فرد به نام IMEI است. رجیستری یعنی این که تنها به محصولات خدمات ارائه می‌شود که به صورت قانونی وارد کشور شده باشند و IMEI آن‌ها هنگام ورود به کشور در گمرک ثبت شده باشد.


ads

بررسی گوشی هواوی پی 60 پرو به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها


بررسی هواوی p60 pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *