• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

با اندروید 15 و تغییرات آن آشنا شوید!

فهرست مطالب

اندروید ۱۵ جدیدترین سیستم عامل شرکت گوگل است که البته هنوز در فاز بتا قرار دارد. شرکت گوگل به تازگی دومین نسخه بتا از این سیستم عامل را منتشر کرده تا حالا بهتر بتوانیم در مورد بهبودها و تغییرات اندروید ۱۵ صحبت کنیم. در نظر داشته باشید که این امکانات ممکن است تا نسخه نهایی دستخوش تغییر شود و همچنین احتمال دارد شرکت‌های سازنده به دلیل استفاده از رابط کاربری اختصاصی، برخی از این قابلیت‌ها را غیرفعال کنند.

جهت مشاهده قیمت گوشی در مدل های مختلف، مانند قیمت گوشی a55 یا قیمت آیفون ۱۳ از تکنولایف، روی لینک کلیک نمایید.

آپدیت 5 شهریور 1403

احتمال دارد که اندروید 15 با قابلیت ANC و کنترل ولوم صدا عرضه شود!

در حالی که در روزهای تست نسخه بتا اندروید 15 به سر می‌بریم (26 آگوست 2024)، با خبر عرضه اندروید نسخه 15 با فناوری کنترل پنل صدا با حذف نویز (ANC) مواجه می‌شویم که البته گوگل تصمیم به حذف آن به صورت موقت گرفته است و فعلا خبری از عرضه آن روی iOS 15 QPR1 بتای 1 نیست.

در حالی که گوگل می‌گوید نبود ANC و کنترل‌های صوتی در آخرین نسخه‌های بتا کاملا به چشم می‌آید و در جریان نبود آن هستیم؛ اما در ادامه می‌گوید که «در نسخه نهایی به‌روزرسانی خواهیم داشت.» بنابراین به نظر می‌رسد که گوگل این به‌روزرسانی سمت سرور را به زودی انجام می‌دهد و کنترل‌های ANC را به صفحه کنترل صدا برمی‌گرداند.

قابلیت Spatial Audio به کمک شما خواهد آمد! خوشحالی کاربران Pixel Buds Pro 2 و Pixel Buds Pro 2

قابلیت Spatial Audio به شما کمک می‌کند تا فاصله و جهت صدای به گوش رسیده را تشخیص دهید. اگر کاربر هندزفری‌های بلوتوثی به نام و معروفی مانند Pixel Buds Pro 2 بوده باشید، به طور حتم با گزینه‌های Noise Control ،Spatial Audio و Live Caption روبه‌رو خواهید شد.

قابلیت Spatial Audio برای Pixel Buds Pro 2 و Pixel Buds Pro 2

زمان احتمالی عرضه اندروید 15 و قابلیت های کنترل صدای آن

اگر از Pixel Buds Pro یا Pixel Buds Pro 2 استفاده می‌کنید، احتمالا با گزینه‌های خاموش کردن Noise Cancellation و Transparency روبه‌رو خواهید شد، اگر هم استفاده نمی‌کنید، پس قابلیت Live Caption را در بر خواهید داشت.

زمان عرضه اندروید 15

نسخه پایدار اندروید 15 ممکن است تا پایان سه ماهه سوم که پایان ماه آینده است وارد بازار شود.

آپدیت 31 خرداد 1403

اندروید 15 با انتشار نسخه بتا 3 وارد مرحله ثبات پلتفرم می‌شود

اندروید 15 با انتشار نسخه بتا 3 به ثبات پلتفرم خود می‌رسد. در حقیقت طبق اخباری که از گوگل منتشر می‌شود، در حال حاضر API ها نهایی شده‌اند و برنامه نویس‌های توسعه دهنده اندروید هم اکنون می‌توانند برنامه‌های خود را آزادانه روی این نسخه از اندروید آزمایش کنند. خبر مهم‌تر اینجاست که گوگل نسخه بتای دیگری را برای اندروید 15 در ماه آینده (در بازه زمانی 11 تیر 1403 تا 11 مرداد) منتشر خواهد کرد. برای دریافت نسخه نهایی هم باید تا پاییز سال جاری (2024) صبر کنید.

بهترین بخش از آپدیت جدید نسخه بتا 3 اندروید 15، بخش رمزگذاری برای صفحه نمایش است. در آپدیت جدید شما با یک بار ضربه زدن روی صفحه نمایش می‌توانید قفل گوشی را باز کنید. این نسخه از اندروید 15 هم همچنان از قفل تشخیص چهره و اثر انگشت صفحه نمایش به طور کامل پشتیبانی می‌کند. همچنین فرآیند دانلود و نصب انواع برنامه‌ها هم در این نسخه آپدیت گرفته‌اند و شما می‌توانید با یک ضربه روی گوشی، برنامه را دانلود و نصب کنید.

اتفاق مثبت دیگری که در نسخه بتا 3 اندروید 15 قابل مشاهده است، ایجاد کلیدهای بازگشتی در رابط کاربری از سمت گوگل است. برای مثال در صورتیکه شما به طور تصادفی گزینه ورود رمز عبور را فراموش کرده یا به صفحه اشتباه دیگری بروید، با قرار دادن گزینه‌های جدید، رابط کاربری بازگشتی را پیاده سازی کرده و به شما اجازه می‌دهد تا به صفحه قبل بروید. همچنین هنگام ایجاد کلید عبور و تکمیل آن می‌توانید با پیشنهادهای رابط کاربری به صورت در صفحه کلیدهای پشتیبانی شده و منوهای کشویی روبه‌رو شوید.

آپدیت 1 خرداد 1403

مولتی تسکینگ بهتر

در اندروید ۱۵ مولتی تسکینگ به روی تبلت‌ها و نمایشگرهای بزرگ بهبود پیدا کرده است؛ چرا که حالا مانند ویندوز می‌توانید تسک‌بار را پین کنید و همیشه به آن دسترسی داشته باشید. شرکت گوگل طی دو یا سه سال اخیر تا حد زیادی تلاش کرده تا وضعیت اندروید را برای تبلت‌های بزرگ بهبود ببخشد و تجربه بهتری را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

فضای خصوصی

در اندروید ۱۵ حالا دیگر شما می‌توانید فضای خصوصی جدیدی به روی گوشی خود داشته باشید و برنامه‌ها و دیتای مورد نظر را به آن انتقال دهید. در گوشی‌های سامسونگ این ویژگی با نام Secure Folder دیده می‌شود و ظاهرا گوگل قصد دارید آن را به صورت پایه‌ای به اندروید اضافه کند تا در دسترس تمامی گوشی‌های اندرویدی باشد.

آگاهی بیشتر نسبت به دکمه بازگشت

این ویژگی به شما پیش‌نمایشی سریع از آن‌چه که در حال بازگشت به آن هستید را نشان می‌دهد، برای مثال ممکن است وب‌سایتی که به تازگی ترک کرده‌اید را مشاهده کنید. ایده این است که کاربران بدانند قبل از تکمیل ژست حرکتی به کجا بازمی‌گردند.

ضبط بخشی از صفحه

شما در چند نسخه اخیر اندروید امکان داشتید تا از صفحه نمایش ویدئو تهیه کنید و حالا این قابلیت به سطح جدیدی ارتقاء پیدا کرده است. در اندروید ۱۵ شما می‌توانید تنها از بخشی از صفحه نمایش ویدئو ضبط کنید که این اتفاق برای ضبط ویدئوهای آموزشی کاربرد زیادی خواهد داشت.

شکل جدید نوار تنظیم صدا

همواره بخشی از تغییرات در نسخه جدید اندروید مربوط به ظاهر سیستم عامل است تا کاربران پس از آپدیت حس و حال جدیدتری را تجربه کنند. یکی از این تغییرات ظاهری در اندروید ۱۵ به بخش نوار تنظیم صدا برمی‌گردد که حالا شکل و شمایلی مانند تصاویر بالا دارد. این شکل احتمالا در هر رابط کاربری بسته به تغییرات شرکت سازنده (مثلا سامسونگ، شیائومی، هواوی و …) در دسترس قرار خواهد گرفت.

پیام ماهواره‌ای

به نظر می‌رسد که گوشی‌های اندروید ممکن است بالاخره مانند ایفون‌ها به پیام‌رسانی ماهواره‌ای مجهز شوند. اندروید ۱۵ به طور رسمی پشتیبانی پلتفرم برای اتصال ماهواره‌ای را از نظر نرم‌افزاری توسعه داده ولی برای این اتصال به قطعات سخت افزاری هم نیاز است.

پیش نمایش ویجت‌ها

ویجت‌ها در اندروید اتفاق جدیدی نیستند و سال‌هاست که کاربران از این ویژگی استفاده می‌کنند. در نسخه‌های قبلی اندروید تنها پیش نمایشی عمومی از ویجت‌ها به شما نمایش داده میشد ولی در نسخه ۱۵ این پیش نمایش شخصی سازی می‌شود تا دید بهتر و کامل‌تری نسبت به آن داشته باشید.

ویبره شخصی سازی شده

اگر شما هم جزو کاربرانی هستید که گوشی خود را بی‌صدا می‌کنید و تنها از حالت ویبره کمک می‌گیرید، این ویژگی در اندروید ۱۵ برای خود شما توسعه داده شده است. به کمک این قابلیت جدید حالا دیگر می‌توانید دقیقا مشخص کنید نوتیفیکیشن هر برنامه به چه شکلی ویبره برود و از این طریق بدون نگاه کردن به گوشی متوجه می‌شوید که پیام دریافتی ایمیل است یا مثلا پیام واتساپ.

پیشنهاد مطالعه:
رابط کاربری OneUI 7.0 را بشناسید

حفاظت از رمزهای یک بار مصرف

بسیاری از حساب‌ها و اکانت‌ها برای ورود به شما رمز یک بار مصرف ارسال می‌کنند. در اندروید ۱۵ پیام‌های حاوی این رمز‌ها دیگر در بالای گوشی نمایش داده نمی‌شود تا امکان لو رفتن اطلاعات به حداقل برسد. اگر اندروید ۱۵ پیام‌های دریافتی از بانک‌های ایران را جزو این دسته به حساب بیاورد یعنی در اندروید ۱۵ پیام‌های حاوی رمز دوم پویا دیگر در بالای گوشی نقش نمی‌بندند و باید هر بار به خود برنامه پیام رسان مراجعه کنید.

محافظت ضد سرقت

گوگل مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را به اندروید اضافه می‌کند تا از سرقت جلوگیری کند. قفل تشخیص سرقت از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا تشخیص دهد که آیا گوشی شما با سرعت دزدیده شده است یا خیر و سپس به طور خودکار قفل صفحه را روشن می‌کند. این قفل خودکار همچنین اگر گوشی شما برای مدت طولانی از شبکه خارج باشد یا اگر تعداد زیادی تلاش ناموفق برای تأیید هویت صورت گیرد، فعال می‌شود.

طبق ویژگی اختصاصی اندروید ۱۵، دستگاه شما نمی‌تواند بدون دسترسی به حساب گوگل بازنشانی شود و این یعنی فقط شما می‌توانید این کار را انجام دهید. در نظر داشته باشید طبق این قابلیت، اهمیت اکانت گوگلی که به گوشی خود متصل می‌کنید دوچندان می‌شود و باید حتما امکان دسترسی به آن را داشته باشید.

و چندین پیشرفت جزئی دیگر

به‌روزرسانی‌های اندروید همیشه تغییرات و بهبودهای جزئی را شامل می‌شوند که خیلی به چشم نمی‌آید اما باعث می‌شود تا در استفاده روزمره راحتی بیشتری با گوشی داشته باشید. در اندروید ۱۵ پردازش ویدئویی کارآمدتر شده و مدیریت بهتری در زمینه برنامه‌های در حال اجرا در پیش‌زمینه انجام می‌شود.

برخی از ویژگی‌ها هنوز به شکل رسمی توسط گوگل تایید نشده‌اند ولی بر اساس دیتاهای منتشر شده ممکن است در اندروید ۱۵ شاهد قابلیت‌هایی چون حالت دسکتاپ (مشابه سامسونگ DeX) باشیم.

جمع بندی

در این مطلب به ویژگی‌های جدید و احتمالی اندروید ۱۵ پرداختیم، نسخه‌ای که هنوز تا عرضه رسمی آن فاصله داریم ولی تا همینجا هم می‌دانیم که با بهبودهای خوبی همراه بوده و قصد دارد تا راحتی بیشتری را برای کاربران اندرویدی به ارمغان بیاورد.


ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها


بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *