• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

بوی بد ماشین ظرفشویی چه دلیلی دارد؟ (بررسی 7 دلیل و ۱۱ راهکار )

ماشین ظرفشویی وسیله‌ای است که با هدف آسان‌تر کردن کار شستشوی ظروف و برداشتن بار سنگینی از دوش افراد طراحی و اختراع شده است. این محصول شگفت انگیز از اتلاف وقت افراد پای سینک ظرفشویی جلوگیری می‌کند و مانند لباسشویی فرآیندهای شستشو را یکنواخت‌تر و ساده‌تر خواهد کرد. حال تصور کنید که دستگاهی که باید ظروف را پاکیزه و براق تحویل شما دهد؛ خود به منشا بوی بد تبدیل شده است. این بو نه تنها ناخوشایند است بلکه می‌تواند نشان از مشکل بزرگ‌تری در دستگاه شما باشد. بوی بد ماشین ظرفشویی نشان می‌دهد دستگاهی که باید سرچشمه پاکیزگی باشد به منبع آلودگی تبدیل شده است؛ به همین دلیل نیاز است که برای رفع این مشکل اقدام کنیم.

اگر به دنبال علت بوی بد ماشین ظرفشویی و راه‌های از بین بردن آن هستید، این نوشته تکنولایف را از دست ندهید.

چرا ماشین ظرفشویی بوی بد میدهد؟

بوی بد ماشین ظرفشویی چه علتی داره

ماشین ظرفشویی هم مانند هر دستگاه دیگری به تمیزکاری منظم نیاز دارد تا بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد. با این وجود باز هم ممکن است دستگاه بوی بدی از خود منتشر کند. به همین دلیل قبل از هر کاری باید دلیل بوی بد ماشین ظرفشویی را پیدا کنیم. به این منظور در ادامه مهم‌ترین دلایل این بو و راهکارهای رفع آن‌ها را با هم مرور خواهیم کرد:

1- گرفتگی شیلنگ تخلیه

گرفتگی شیلنگ تخلیه مشکلی است که علاوه بر ظرفشویی‌ها در ماشین‌های لباسشویی و سینک‌های آشپزخانه هم به وفور دیده می‌شود. دلیل این مشکل حجم زیادی از زباله است که راه خروج آب را مسدود کرده است یا پیچ خوردگی در شیلنگ پیش آمده و مانع از تخلیه درست آب و باقی مانده‌های غذا می‌شود. البته برخی از موارد هم ممکن است تکه‌ای از غذا داخل آن گیر کرده باشد و مانع از تخلیه دستگاه نشود؛ اما منشا بوی بد باشد.

راه حل

در مرحله اول اگر شیلنگ پیچ خورده است، آن را آزاد کنید. در مرحله بعد سعی کنید با آب پرفشار لوله تخلیه را باز کنید. در صورتی که این راه حل‌ها کارساز نبود، لازم است شیلنگ تخلیه را باز کنید و به وسیله یک میله بلند گرفتگی آن را رفع کنید.

2- کثیف بودن فیلترها

فیلتر ماشین ظرفشویی یک قطعه توری مانند است که در کف آن قرار می‌گیرد و مانع از عبور تکه‌های بزرگ غذا خواهد شد. لازم است فیلتر را به صورت مداوم بررسی کنید و در صورتی که کثیف شده باشد، آن را تمیز کنید. کثیف شدن فیلترها اتفاقی است که همواره رخ می‌دهد و راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد، اما تمیز کردن مداوم به کارکرد بهتر آن‌ها منجر خواهد شد.

راه حل

برای کاهش کثیف شدن و گرفتگی فیلترها توصیه می‌شود قبل از قرار دادن ظروف داخل ماشین، آن‌ها را تمیز کنید و حداقل تکه‌های بزرگ غذا را در سطل زباله بریزید. به این ترتیب دلیل بوی بد ماشین ظرفشویی به احتمال زیاد از بین خواهد رفت. همچنین اگر فیلتر ماشین شما خراب شده است می‌توانید از فروشگاه لوازم خانگی یک فیلتر نو تهیه کنید تا این مشکلات کمتر شود.

3- نشت آب از ماشین ظرفشویی

نشت-آب-دلیل-بوی-بد-ماشین-ظرفشویی

نشت آب به بیرون از ظرفشویی باعث می‌شود که آلودگی و کثیفی محیط آشپزخانه را فرا بگیرد. خود نشت آب هم می‌تواند به دلایل متعددی از جمله خراب بودن لاستیک دور درب یا ترکیدگی در شیلنگ تخلیه رخ بدهد. این مشکل باعث می‌شود فرش‌ها و کف آشپزخانه کثیف شده و بوی نم و رطوبت در محیط پخش شود.

راه حل

برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی ناشی از نشت آب کافی است محل نشتی را پیدا کرده و آن را تعمیر کنید. در نظر داشته باشید که تعمیر ماشین ظرفشویی در بسیاری از موارد کاری تخصصی است و نیاز است از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

4- گرفتگی سوراخ‌های بازوی آبپاش

تمیز-کردن-پره-های-آبپاش-ماشین-ظرفشویی

هر ماشین ظرفشویی به طور معمول دو بازوی آبپاش دارد که از طریق آن آب پرفشار را روی ظروف می‌پاشد تا تمیز شوند. در برخی از موارد ممکن است باقی مانده غذا و آشغال سوراخ‌های بازوی آبپاش را ببندد. در این حالت علاوه بر این که ظروف به خوبی تمیز نمی‌شوند، ممکن است بوی بدی از دستگاه به مشام برسد. در واقع در اینجا دو سوال «چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمیشوره» و «علت بوی بد ماشین ظرفشویی» یک جواب دارند و آن هم گرفتگی سوراخ‌های بازوی آبپاش است.

راه حل

برای حل این مشکل لازم است که بازوهای آبپاش را باز کرده و به کمک مسواک و مایع ظرفشویی آن‌ها را تمیز کنید. همانند فیلتر دستگاه، نیاز است که هر چند وقت یکبار بازوی آبپاش دستگاه را هم بررسی و تمیز کنید تا از مشکلات جدی‌تر جلوگیری کرده باشید.

5- بسته ماندن درب ظرفشویی به مدت طولانی

دستگاه-ظرفشویی

بسته ماندن درب ظرفشویی به مدت طولانی باعث جمع شدن رطوبت می‌شود که در کنار جرم مواد غذایی محیط مناسبی برای رشد باکتر‌ی‌ها و قارچ‌ها ایجاد خواهد کرد. این مشکل در همه برندهای ظرفشویی می‌تواند مشکل ساز باشد. برای نمونه بوی بد ماشین ظرفشویی بوش یا بوی بد ماشین ظرفشویی ال جی ممکن است ناشی از بسته ماندن طولانی مدت درب آن‌ها باشد.

راه حل

برای جلوگیری از ایجاد بوی بد ناشی از بسته ماندن طولانی مدت درب ظرفشویی توصیه می‌شود پس از هر بار شستشو، درب ماشین را به مدت 30 دقیقه باز بگذارید. به این ترتیب رطوبت آن خارج شده و بوی نامطبوع داخل دستگاه شکل نمی‌گیرد. همچنین در صورتی که قرار است از دستگاه به مدت طولانی استفاده نشود برای جلوگیری از ایجاد بوی بد، لازم است ماشین را یکبار به صورت کامل بشویید و سپس درب آن را باز بگذارید تا خشک شود. حالا با بستن درب و عدم استفاده از دستگاه، بوی بد شکل نخواهد گرفت.

6- کثیف بودن اجزای داخلی

آبپاش ماشین ظرفشویی در بسیاری از موارد محیط خود را هم به خوبی می‌شوید به گونه‌ای که اثری از کثیفی و آلودگی باقی نمی‌ماند. اما در صورتی که این فرایند دچار اختلال شود، اجزای داخلی دستگاه به خوبی تمیز نمی‌شوند و ممکن است بوی بدی از خود ساطع کنند. همچنین می‌توانند علت بوی بد ظرفها در ماشین ظرفشویی باشند و بو کردن ظرف‌ها حال فرد را به هم بزنند. از بین اجزای داخلی، لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی مستعدترین قطعه برای کثیفی است.

راه حل

برای رفع مشکل بوی بد ماشین ظرفشویی ناشی از کثیف بودن اجزای داخلی لازم است یک دور دستگاه را در حالتی که خالی است، روشن کنید. در این حالت با افزودن قرص ماشین ظرفشویی و قرار دادن دستگاه در بالاترین درجه آب می‌توانید نتایج به مراتب بهتری بگیرید. شستن ماشین ظرفشویی می‌تواند بسیاری از بوها و مشکلات ثانویه را حل کند. البته لازم است لاستیک دور درب را به صورت دوره‌ای تمیز کنید تا از جمع شدن تکه‌های غذا زیر آن جلوگیری شود.

7- کافی نبودن نمک ماشین ظرفشویی

نمک ماشین ظرفشویی یک جزء حیاتی آن است که از رسوب مواد و گرفتگی لوله‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین سختی آب را گرفته و باعث می‌شود که دستگاه شما عمر طولانی‌تری داشته باشد. از طرفی دیگر مانع از تشکیل لکه‌های آب روی ظروف خواهد شد.

راه حل

سطح نمک دستگاه را به صورت روزانه بررسی کنید و در صورت نیاز آن را شارژ کنید، در غیر این صورت ممکن است به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز پیدا کنید که فرایند خوشایندی نیست.

چگونه بوی بد ماشین ظرفشویی را از بین ببریم؟

تمیز-کردن-ماشین-ظرفشویی

همه موارد بالا می‌توانند علت بوی بد ماشین ظرفشویی ال جی، بوش یا هر برند دیگری باشند. راه‌حل‌های بیان شده هم می‌تواند برای انواع ماشین ظرفشویی به کار گرفته شود. با این وجود برخی از موارد مشاهده شده که دلیل بوی بد ماشین ظرفشویی ناشناخته است و با روش‌های بالا نمی‌توان کاری از پیش برد. به همین دلیل نیاز است با سایر روش‌های رفع بوی بد ماشین ظرفشویی هم آشنا باشیم که در ادامه برخی از مهم‌ترین روش‌ها را با هم مرور خواهیم کرد:

1- استفاده ماهانه از جرم گیر ماشین ظرفشویی

توصیه می‌شود ماهی یکبار دستگاه ظرفشویی خود را با استفاده از جرم گیر یا مایع سفید کننده بشویید. این کار مجراهای دستگاه را باز کرده و از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها درون دستگاه جلوگیری خواهد کرد که در نتیجه به رفع بوی بد ماشین ظرفشویی کمک خواهد کرد. برای شستشوی ماهانه ماشین ظرفشویی با جرم گیر کافی است یک قرص، پودر یا مایع جرم گیری را داخل جا قرصی ریخته و در حالتی که دستگاه خالی است آن را روشن کنید. توصیه می‌شود طولانی‌ترین برنامه شستشو را انتخاب کرده و دمای آب را در بالاترین درجه ممکن قرار دهید.

2- رفع بوی بد ماشین ظرفشویی با جوش شیرین یا سرکه

سرویس-کردن-ماشین-ظرفشویی

در برخی از موارد ممکن است دسترسی به جرم گیر امکان پذیر نباشد، در نتیجه تميز كردن ماشين ظرفشويي کمی سخت خواهد شد و لازم است به روش‌های خلاقانه روی بیاوریم. استفاده از جوش شیرین یا سرکه و حتی آبلیمو می‌تواند کارکردی مشابه مواد خوش بو کننده داشته باشد. برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی با جوش شیرین کافی است یک ظرف را پر جوش شیرین کرده و آن را در بالاترین طبقه دستگاه قرار دهید. سپس دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید که یک چرخه شستشو تکمیل شود. در نظر داشته باشید که لازم است این چرخه توسط آب گرم اجرا شود. برای رفع بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی با سرکه و آبلیمو هم نیاز است که فرایند مشابه شستشو با جوش شیرین را دنبال کنید.

3- استفاده از خوشبو کننده‌ها

بسیاری از بوگیرها و مواد خوشبو کننده علاوه بر رفع بوی بد دستگاه،‌ کارکردی ضدعفونی کننده هم دارند که باعث می‌شود استفاده از آن‌ها منطقی باشد. در نظر داشته باشید که قبل از استفاده از بوگیر لازم است علت بوی بد ظرفها در ماشین ظرفشویی را پیدا کرده و آن را برطرف کنید. به این ترتیب می‌توانید از کارکرد صحیح خوشبو کننده‌ها مطمئن شوید.

4- استفاده از نمک و شوینده با کیفیت

استفاده از شوینده و نمک با کیفیت یک ضرورت است و ربطی به مدل یا قیمت دستگاه ندارد. برای مثال قیمت ظرفشویی اسنوا یا قیمت ماشین ظرفشویی جی پلاس هر چقدر زیاد یا کم باشد، نیاز است از شوینده‌ و نمک برندهای معتبر استفاده کنید. این مواد هر چه مرغوب‌تر باشند با تبدیل آب سخت به نرم به پاک‌کنندگی عمیق، حفاظت از ظروف، حفاظت از دستگاه و افزایش طول عمر دستگاه کمک خواهند کرد.

سخن پایانی

از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی روندی ساده اما کمی زمان بر است و با توجه به اینکه ظرفشویی وسیله‌ای است که روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به مراقبت و نگهداری مناسبی نیاز دارد. علت بوی بد ماشین ظرفشویی بوش، ال جی، اسنوا، جی پلاس یا هر برند دیگری به ماندن پسماندهای غذایی در بخش‌های مختلف دستگاه و رشد کپک‌ها مرتبط است. اولین روشی که می‌توانید با آن مقابله کنید این است که دستگاه را هر چند وقت یکبار بررسی کرده و آن را به خوبی بشویید. در غیر این صورت ظرفشویی نیاز به تعمیر پیدا کرده و حتی ممکن است نیاز باشد محصول جدیدی را خریداری کنید.


ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها


بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *