• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

این مقاله، یک راهنمای خرید مانیتور است. اگر شما هم گیمر هستید، طراحید یا کارتان با مانیتورهای بزرگ و باکیفیت انجام می‌شود، مانیتور روی میزتان باید بهترین کیفیت تصویر را داشته باشد و چیزی فراتر از یک مانیتور معمولی و قدیمی باشد.

مانیتور کامپیوتر جزء مهمترین اقلام روی میز کارتان محسوب می‌شود و اگر گیمر هستید یا کارتان با کامپیوتر می‌گذرد، پس تمام طول روز را به آن زل زده‌اید. با این‌حال، خیلی از افراد تا زمانی‌که مانیتورشان کاملا از بین نرود و دیگر چاره‌ای برایشان نمانده باشد، به فکر آپگرید کردن مانیتور و تهیه‌ی یک مدل جدید و بالای آن نمی‌افتند.

اگر مانیتور شما بالای ۵ سال از عمرش می‌گذرد و روزانه زمان زیادی را با آن سروکار دارید، وقتش شده که به فکر تعویض و ارتقای مانیتورتان باشید. در ادامه‌ی این مقاله، به شما علت تعویض مانیتور و بهترین مدل‌ها را معرفی خواهیم کرد.

مانیتور کامپیوتر چیست؟

مانیتور چیست

فواید خرید مانیتور جدید

اگر از اهمیت خرید یک مانیتور جدید مطلع نیستید، ما به شما خواهیم گفت که خرید یک مانیتور جدید چه فایده‌هایی دارد و چقدر در کیفیت کارتان تاثیر می‌گذارد.

تصویر باکیفیت و واضح

بزرگترین علتی که می‌تواند ترغیبتان کند مانیتور را عوض کنید، رزولوشن آن است. سال‌به‌سال، کیفیت نمایشگر تمامی دیوایس‌ها، از موبایل و تبلت گرفته تا تلویزیون، ارتقا پیدا می‌کند. مانیتور کامپیوترها هم از این قاعده به دور نیستند.در حال حاضر، نمایشگر استاندارد برای مانیتور PC، نمایشگر Full HD است و خیلی‌هایشان هم رزولوشن 4K عرضه کرده‌اند. علاوه‌برآن، بزرگ شدن نمایشگر باعث می‌شود جزئیات را بهتر ببینید، نوشته‌ها را راحت‌تر بخوانید و اگر لازم است چندکار را همزمان انجام دهید و چند صفحه را باز داشته باشید، می‌توانید بدون محدودیت این کار را انجام دهید.

کارایی بیشتر

راهنمای خرید مانیتور

مانیتورهای صفحه عریض یا widescreen این روزها بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. این مانیتورها به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید همزمان روی چند صفحه کار کنید یا چند صفحه را همزمان بالا داشته باشید بدون این که احتیاج باشد یکی از آن‌ها را پایین بیاورید یا کوچک کنید. اگر در کارتان لازم داشته باشید چند نمودار را بررسی کنید یا در حین نوشتن یک ایمیل، بخواهید ویدیویی تماشا کنید، یک نمایشگر بزرگ بهتان اجازه این کار را می‌دهد. همچنین اگر گیمر هم باشید، بازی‌هایتان بهتر، و در زمینه‌ای بزرگتر اجرا خواهند شد که لذت بیشتر بهتان می‌دهد.

درگاه‌های بیشتر

در مانیتورهای pc، پورت‌های USB به اندازه کافی نیست و اگر بخواهید فلش یا هارد خود را به آن‌ها وصل کنید باید از USB hub استفاده کنید. اما مانیتورهای جدید، به‌خصوص مانیتورهایی که مخصوص گیمینگ هستند، پورت‌های بیشتری دارند و شما را بی‌نیاز از هاب می‌کنند.

همچنین، خیلی از مانیتورهای جدید پورت HDMI هم دارند تا بتوانید کنسول بازی خود را وصل کرده و مشغول بازی شوید، یا استریم کنید.

اسپیکرهای داخلی قوی

علاوه بر ظاهر مانیتورهای جدید و نمایشگرشان، روی کیفیت صدای ان‌ها هم تمرکز شده است تا دیگر نیازی به استفاده از تقویت‌کننده‌ی صدا یا اسپیکرهای اکسترنال نباشد. اگر فیلم آنلاین تماشا می‌کنید، موزیک گوش می‌دهید یا بازی می‌کنید، کیفیت صدای خوب لذتی که از فعالیت خود می‌برید را دوچندان می‌کند و می‌گذارد در فضا غرق شوید.

بهترین مانیتورهای بازار را بشناسید:

بهترین مانیتور

نکات مهم در راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

سایز نمایشگر

مانیتورها در اندازه‌های مختلف از جمله ۲۳ اینچ، ۲۷ اینچ و ۳۰ اینچ تولید می‌شوند که به طبع قیمتشان هم با بزرگتر بودن مانیتور رابطه مستقیمی دارد. اگر به‌واسطه‌ی کارتان یا برای بازی نیاز به مانیتور بزرگ دارید، می‌توانید اندازه‌ای که برایتان ایده‌آل است را انتخاب کنید.

نرخ نوسازی مانیتور

نرخ نوسازی یا Refresh rate نشانگر دفعاتی‌ست که در یک ثانیه، تصویر ترسیم می‌شود. بالاتر بودن نرخ نوسازی، برای یک سیستم گیمینگ یک ویژگی بسیار مهم است چون باعث روان‌تر اجرا شدن بازی و لگ نزدن آن می‌شود. پس اگر گیمر هستید، مانیتوری که نرخ نوسازی بالاتری دارد به شما اجازه می‌دهد زودتر دشمن را مشاهده کنید و بازی برایتان لذت‌بخش‌تر باشد. نرخ‌های نوسازی معمولا ۶۰ هرتز، ۹۰ هرتز، ۱۴۴ هرتز و ۲۴۰ هرتز هستند. نرخ نوسازی در گوشی‌ها و مانیتورهای جدید، بالاتر از ۶۰ است.

رزولوشن

مورد بسیار مهم دیگر، رزولوشن آن است. هرچه رزولوشن بالاتر باشد، تراکم‌های پیکسل‌ها بیشتر بوده و تصاویر را با رنگ، وضوح و جزئیات بالاتری مشاهده خواهید کرد. مانیتورها اکثرا با سه رزولوشن Full HD، 2K و 4K تولید می‌شوند. البته، در حال حاضر مانیتورهای 2K و 4K با محدودیت‌های سخت‌افزاری مواجه‌اند که فقط با پی‌سی‌ها و کارت گرافیک‌های قدرتمند قادرند نهایت رزولوشن و کیفیت را اجرا کنند.

نوع پوشش نمایشگر

نمایشگر مانیتور ممکن است مات یا براق باشد. مانیتورهای مات، از انعکاس نور در امان هستند؛ پس اگر از آن‌ها در یک اتاق پرنور استفاده کنید، اذیت نخواهید شد. همچنین، برای چشمتان هم بهتر است.

تعداد پورت‌ها

همانطور که زودتر گفتیم، تعداد پورت‌های مانیتورهای مجزا مورد دیگری‌ست که در انتخاب مانیتور باید به آن توجه کنید. پورت‌های HDMI و USB، برای اتصال لپ‌تاپ، کیس، کنسول بازی و هر گجت دیگری به کار می‌آیند.

اسپیکر

بعضی مدل‌های مانیتور اسپیکر دارند و برخی هم نه. اسپیکرها بر صدایی که از مانیتور بیرون می‌آید تاثیر می‌گذارند. اگر با مانیتور بازی می‌کنید یا لپ‌تاپ خود را به آن وصل می‌کنید و فیلم می‌بینید، در صورتی که مانیتورتان اسپیکر داشته باشد، شدت و قوت صدا بیشتر خواهد بود.

با بهترین مانیتورهای گیمینگ آشنا شوید:

بهترین مانیتور های گیمینگ

نوع پنل در راهنمای خرید مانیتور

راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

در هنگام خرید مانیتور جدید، باید ویژگی‌های مختلف مانیتورها را بشناسید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام مورد برای کار شما مناسب‌تر است و اصلا فرق مانیتورهای مختلف با هم چیست.

در حال حاضر، نمایشگر مانیتورها به در سه نوع LCD, LED و OLED هستند که ال سی دی قدیمی‌تر از دو مدل‌ دیگر و ارزان‌تر است. اما لازم است بدانید که پنل مانیتورها هم با هم فرق دارد و تا به امروز، سه نوع پنل TN، IPS و VA معرفی و تولید شده‌اند.

  • پنل TN

این پنل‌ها در مانیتورهای LCD استفاده می‌شوند و علت ارزانی این مانیتورها هستند. رنگ‌ها در مانیتوری با این پنل چندان دل‌نشین نیست و زاویه دید نیز محدود است. البته، باید ویژگی‌های مثبت این پنل را هم در نظر داشت. نرخ نوسازی تصاویر در این پنل‌ها بالاست و زمان پاسخ‌دهی در آن‌ها بسیار پایین است و به همین دلایل برای گیمینگ عالی هستند. پس اگر گیمر هستید و بودجه زیادی ندارید، مانیتوری با پنل TN شما را راضی خواهد کرد.

  • پنل VA

پنل VA در مانیتورهای LED استفاده می‌شود. کنتراست و کیفیت تصویر در این نوع پنل بالاست. قیمت آن‌ها نسبت به پنل‌های TN بیشتر است. با آن‌ می‌توانید به‌راحتی کار کنید یا یک استفاده روزمره و معمول از مانیتور داشته باشید. همچنین اگر شب‌ها عادت به فیلم دیدن دارید، کیفیت این مانیتورها در تاریکی بسیار عالی‌ست. البته نرخ نوسازی آن به پای پنل TN نمی‌رسد و اندکی کندتر است.

  • پنل IPS

این مدل پنل که در راهنمای خرید مانیتور به آن اشاره می‌کنیم، گرانترین نوع در بین هر سه پنل است که از دقت رنگ بالایی برخوردار است و برای درست کردن ویدیو، تولید محتوای تصویری، دیزاین و ادیت فوق‌العاده است. البته، باز هم نرخ نوسازی آن به پای پنل‌های TN نمی‌رسد و اگر گیمر هستید، پیشنهاد می‌شود که مانیتورهایی با پنل TN تهیه کنید (البته در مانیتورهای گیمینگ جدید پنل‌های VA و IPS مرسو‌م‌تر هستند) و اگر هم کنتراست پنل برایتان خیلی مهم است، پنل VA را توصیه می‌کنیم.

نحوه تبدیل گوشی به مانیتور:

تبدیل گوشی به مانیتور

جمع‌بندی

مانیتورها که در انواع مختلف و با درجه کیفیت‌های گوناگون ساخته می‌شوند، در بهبود عملکرد کاربر تاثیر می‌گذارد. اگر شما هم زمان زیادی را به‌واسطه‌ی کار یا تفریح پای مانیتور می‌گذرانید، باید حواستان به سلامت چشم‌هایتان باشد. یک مانیتور درست‌وحسابی، در خانه‌ و محل‌کارتان لازم است تا حین کار لذت بیشتری ببرید و راحت‌تر باشید. ما در مقاله راهنمای خرید مانیتور 4K به شما مانیتورهای مختلف در ابعاد و قیمت‌های مختلف را بررسی کردیم که بتوانید مدل موردنظرتان را راحت‌تر پیدا و خریداری کنید.

سوالات متداول

چه مانیتوری برای گیمینگ مناسب است؟

مانیتور گیمینگ ایسوس VG24VQE یکی از خوش‌قیمت‌ترین مانیتورهای موجود در بازار است که برای گیمرها ساخته شده است. این مانیتور از نمایشگر VA بهره برده و یکی از مانیتورهای 4K موجود در بازار است.

فواید استفاده از مانیتورهای خمیده چیست؟

مانیتورهای خمیده از خستگی چشم جلوگیری می‌کنند و زاویه دید را افزایش می‌دهند.


ads

چه مانیتوری به کار شما می‌آید؟ اینجا راهنمای خرید مانیتور و نکاتی که باید پیش از خرید بدانید را جمع آوری کردیم.


راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *