• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

معرفی انواع پنکه و کاربردهای آن

فهرست مطالب

1

انواع پنکه در بازار خیلی فراتر از پنکه‌های سقفی یا پایه‌داری است که می‌شناسیم. شناختن مدل‌های مختلف، هنگام خرید به ما کمک می‌کند که بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم کدام پنکه برای فضای مدنظر ما مناسب‌تر است. همچنین، دیدگاهی درباره‌ی ویژگی‌های انواع پنکه و نقاط ضعف و قوت هر کدام به دست می‌آوریم. اگر شما هم می‌خواهید مدل‌های گوناگون پنکه را بشناسید و از ویژگی‌هایشان اطلاع پیدا کنید، همچنین اگر می‌خواهید ببینید که پنکه‌ها چطور کار می‌کنند، توصیه می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

انواع پنکه را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید پنکه

پنکه چطور کار می‌کند؟

زمانی‌که دکمه پنکه را می‌زنید و آن را روشن می‌کنید، برق داخل دستگاه به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. با فعال شدن موتور الکتریکی داخل دستگاه، پره‌های فلزی یا پلاستیکی پنکه شروع به گردش در یک جهت می‌کنند. گردش پره‌ها، باعث هدایت و به چرخش درآوردن هوا در محیط می‌شود. همین امر، موجب می‌شود که هوای ساکن در محیط بچرخد و تهویه هوا صورت بگیرد. برخلاف باور خیلی از افراد، پنکه مانند کولر فضا را سرد نمی‌کند، بلکه فقط هوای موجود در محیط را از حالت سکون خارج می‌کند و بدین روش، فضا خنک می‌شود. در ادامه نگاهی به انواع پنکه می‌اندازیم.

پنکه سقفی

انواع پنکه در بازار

شناخته‌ شده‌ترین نوع پنکه، پنکه‌های سقفی هستند که در تمامی خانه‌ها حداقل یکی از آن‌ها را می‌بینیم. پنکه‌های سقفی معمولا سه پره دارند که وقتی پنکه روشن شود، آرام‌آرام سرعت می‌گیرند و هوای محیط را به جریان درمی‌آورند و هوا که حالا خنک شده، به طرف پایین هدایت می‌شود و خنکی مطبوعی فضا را پر می‌کند. بعضی از مدل‌های پنکه سقفی، قابلیت گرم‌سازی محیط هم دارند و برای این‌کار، از چرخش در جهت معکوس استفاده می‌کنند.

کاربرد انواع پنکه سقفی

پنکه سقفی از گذشته برای محیط‌های سربسته مثل فضای مسکونی، مغازه‌ها و در بعضی از دفترهای کار استفاده می‌شود. اگر اتاق‌های خانه کولر نداشته باشند، یک پنکه می‌تواند تهویه مناسب را در فضا ایجاد کند و هوا را به جریان دربیاورد. همچنین، در شهرهایی که هوای مطلوبی دارند و نیاز به کولر چندان احساس نمی‌شود، یک پنکه می‌تواند کارتان را راه بیندازد.

البته پنکه‌های سقفی، بدون ایراد هم نیستند و با وجود پراستفاده بودنشان، ضعف‌هایی هم دارند. این پنکه‌ها، سروصدای زیاد و یکنواختی دارند و اگر حساس باشید، به‌خصوص در شب می‌تواند اذیت‌کننده باشد. البته، یکنواختی صدای پنکه هم مانند تیک‌تاک ساعت به‌گونه‌ای است که به صدای آن عادت می‌کنید.

همچنین، تمیز کردن این پنکه‌ها به دلیل ارتفاع اصلا راحت نیست و در مواقع خانه‌تکانی و نظافت، باید از یک چهارپایه بلند استفاده کنید که به آن دسترسی داشته باشید. سختی تمیز کردن پنکه، خیلی موقت‌ها موجب می‌شود که افراد قید تمیز کردن آن را بزنند.

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید پنکه

پنکه رومیزی

پنکه رومیزی

پنکه رومیزی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. شمایل پنکه‌های رومیزی شما را یاد پنکه‌های قدیمی می‌اندازد. روی پایه‌ی این پنکه‌ها دکمه‌هایی برای تنظیم میزان پرتاب باد تعبیه شده. همچنین، مدل‌های جدید آن‌ها مجهز به تایمرو ریموت هم هستند. تایمر به شما اجازه می‌دهد بتوانید پنکه را برنامه‌ریزی کنید تا در زمان مشخصی روشن یا خاموش شود. ریموت هم شما را از بلند شدن از جای خود برای تنظیم دستگاه راحت می‌کند و از فاصله هم به آسودگی می‌توانید این کار را انجام دهید.

کاربرد پنکه رومیزی

پنکه‌های رومیزی بسیار پرکاربرد هستند. این دستگاه‌ در ابعاد مختلفی وجود دارد و مدل‌های کوچک آن به شما این امکان را می‌دهد که فضای کوچک را هم خنک کنید. برای مثال، در محل کار می‌توانید یکی از این پنکه‌ها را روی میز خود داشته باشید تا تهویه مناسب برای شما ایجاد شود. همچنین در اتاق کودک یا فضایی که چندان بزرگ نیست و می‌خواهید کمی هوا عوض شود هم مناسب هستند.

پنکه دیواری

پنکه دیواری

پنکه‌های دیواری فضایی اشغال نمی‌کنند؛ پس اگر فضای خانه یا مغازه کوچک است یا محل قرارگیری پنکه سقفی تعبیه نشده، می‌توانید از پنکه‌های دیواری استفاده کنید که ابعاد کوچکی هم دارند. پنکه‌های دیواری شبیه پنکه‌های رومیزی هستند، اما پایه‌ای دارند که به شما اجازه می‌دهد آن‌ها را روی دیوار نصب کنید.

کاربرد انواع پنکه دیواری

این پنکه‌ها معمولا در مغازه‌های کوچک دیده می‌شوند. موقع استفاده از این پنکه‌ها، کاربر می‌تواند آن را در هر ارتفاعی که مدنظرش باشد قرار دهد. این پنکه‌ها قابلیت چرخش به اطراف را دارند تا باد را به‌طور کامل در محیط به گردش درآورند. همچنین، اگر فرزند کوچک دارید و نگرانید که به پنکه‌های رومیزی دست بزند و به‌ خود آسیبی برساند، پنکه‌های دیواری خیالتان را راحت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه:
بهترین مدل پنکه پارس خزر

پنکه مه پاش (رطوبت ساز)

انواع پنکه شبنم پاش

حتما متوجه پنکه‌های رطوبت‌ساز در ماه‌های گرم سال شده‌اید. پنکه‌هایی که به‌طور اتومات تنظیم شده‌اند و در فواصل مشخصی مقداری آب مثل قطرات شبنم می‌پاشند. رد شدن از زیر این پنکه‌ها در هوای گرم احساس مطبوع و خوبی ایجاد می‌کند و آدم را خنک می‌کند. این پنکه‌ها یک مخزن آب دارند و زمانی که آن‌ها را روشن می‌کنید، قطرات آب به بیرون پمپاژ می‌شوند و تاثیر زیادی در خنک‌سازی فضا دارند.

کاربرد انواع پنکه مه‌پاش

پنکه‌های مه‌پاش در فضای باز استفاده می‌شوند. احتمالا در خیابان از فضاهایی رد شده‌اید که ناگهان قطرات شبنم روی شما پاشیده شده و متوجه خنکی و رطوبت هوا در آن محیط شده‌اید. این پنکه‌ها معمولا کنار رستوران‌ها و کافه‌ها، نزدیک مراکز خرید و در پارک‌ها دیده می‌شوند.

پنکه بی‌پره

پنکه بدون پره

جدیدترین انواع پنکه در بازار، پنکه‌های بدون پره هستند. این پنکه شمایل گرد، استوانه‌ای یا مدل‌های فانتزی دارد و با روشن کردنشان، هوا به داخل پایه‌ها مکش شده، سپس هوای خنک از درون حلقه به بیرون برگردانده می‌شود. قدرت خنک‌سازی این پنکه‌ها کمتر از پنکه‌های دیگر است.

کاربرد انواع پنکه بی‌پره

پنکه بی‌پره خطری برای کودکان ندارد؛ پس اگر نگران دست زدن کودک به پره‌های پنکه و آسیب دیدن او هستید، این پنکه خیال شما را راحت می‌کند. همچنین، از آن‌جا که قدرت این پنکه‌ها کمتر از پنکه‌های رومیزی و سقفی است، می‌توانید به‌عنوان یک پنکه مکمل از آن‌ها در فضا استفاده کنید.

پنکه ایستاده

خرید انواع پنکه ایستاده در بازار

پنکه‌های ایستاده که به آن‌ها پرتابل هم گفته می‌شود، می‌توانند در هر فضایی استفاده شوند. این پنکه‌ها روی یک پایه‌ی مقاوم و محکم سوار هستند و شما می‌توانید ارتفاع آن‌ها را در هر اندازه‌ای که بخواهید تنظیم کنید. پنکه‌های پرتابل مجهز به ریموت هستند تا کاربر بتواند به‌راحتی میزان پرتاب‌ باد آن و ارتفاع را تنظیم، یا پنکه را روشن و خاموش کند. بعضی از پنکه‌های پرتابل وقتی کوتاه شوند قابلیت استفاده به‌عنوان پنکه دیواری یا رومیزی را هم دارند.

کاربرد انواع پنکه ایستاده

این پنکه‌ها در هر فضایی قابل استفاده هستند. پنکه‌های ایستاده مناسب استفاده در اتاق‌های کوچک، اتاق نشیمن، محل کار و هرجای دیگری هستند که نیاز به یک تهویه مناسب است. همچنین، امکان تنظیم ارتفاع آن، این پنکه‌ها را برای هر نوع فضایی سازگار می‌کند.

جمع‌بندی

بررسی مدل‌های مختلف پنکه، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید خیلی بهتر پنکه مورد نیاز فضای خود را انتخاب کنید. در این مقاله، انواع پنکه را بررسی کردیم. همچنین، اشاره‌ای به کاربرد هرکدام و موارد استفاده‌شان داشتیم. چنانچه قصد تهیه پنکه داشته باشید، می‌توانید با خیال راحت، خرید خود را با یک قیمت مناسب و به‌صرفه از تکنولایف خریداری کنید.

سوالات متداول

بهترین پنکه برای اتاق کودک کدام است؟

پنکه‌ای که در اتاق کودک استفاده می‌شود، نباید سلامت او را به خطر بیندازد. پنکه‌های دیواری، پنکه‌های ایستاده که در ارتفاع مناسب تنظیم شود و پنکه‌های رومیزی که از دسترس کودک دور هستند، بهترین گزینه برای اتاق کودک هستند. همچنین این پنکه‌ها را می‌توانید با ریموت و از فاصله تنظیم کنید.

محبوب‌ترین برند ایرانی پنکه در بازار کدام است؟

پنکه‌های پارس خزر، تولیپس و ویداس جزء محبوب‌ترین پنکه‌های ایرانی در بازار ایران هستند. قطعات این پنکه‌ها در بازار به‌راحتی پیدا می‌شود، همچنین از گارانتی و خدمات پس از فروش برخوردار هستند که در صورت آسیب‌دیدن کاربر مشکلی برای تعمیر آن‌ها نخواهد داشت.


ads

فرق بین پلی استیشن 5 نسخه استاندارد با نسخه دیجیتال چیست؟


تفاوت ps5 استاندارد و دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *