• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

مقایسه پرینتر های جوهر افشان با لیزری

فهرست مطالب

اگر تصمیم به خرید پرینتر گرفته باشید به خوبی می‌دانید که مدل‌های مختلفی پیش روی شما قرار می‌گیرد، از پرینترهای خانگی و تک رنگ گرفته تا مدل‌های بزرگ و اداری و چند کاره. فارغ از ویژگی‌های این‌چنینی، پرینترها نهایتا در دو دسته جوهر افشان و لیزری قرار می‌گیرند و با هم تفاوت‌های پایه‌ای دارند. به همین جهت در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم تا به مقایسه پرینتر های جوهر افشان با لیزری بپردازیم تا شما راحت‌تر بتوانید مدل مناسب خود را تشخیص دهید. اگر قصد خرید چابگر دارید اصلا ادامه متن را از دست ندهید.

پرینتر جوهر افشان چیست؟

قبل از این که بخواهیم به تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری بپردازیم ابتدا باید با هر کدام از این چابگرها آشنا شویم. پرینترهای جوهر افشان ماشین‌هایی هستند که قطره‌های میکروسکوپی جوهر را به روی کاغذ اسپری می‌کنند. به طور کلی این پرینترها قیمت پایین‌تری دارند و فضای کمتری را هم اشغال می‌کنند و در چاپ اسناد و تصاویر رنگی موفق هستند.

تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری ماشین‌هایی هستند که برای چاپ محتوا به روی کاغذ پودر تونر را ذوب می‌کنند. در واقع در این چابگرها دیگر خبری از جوهر مایع نیست و این یعنی کاغذ پس از خروج از پرینتر حالت مرطوب نخواهد داشت. قیمت پرینترهای لیزری بیشتر از مدل‌های جوهر افشان است اما در طولانی مدت این داستان برعکس می‌شود که در ادامه بیشتر در مورد این موضوع توضیح خواهیم داد. پرینترهای لیزری سرعت بالاتری دارند و برای چاپ اسناد گزینه مناسب‌تری هستند.

بهترین مارک پرینتر های موجود در بازار ایران را بشناسید:
بهترین مارک پرینتر

از پرینتر برای چه کاری استفاده می‌کنید؟

اگر یک پرینتر خانگی نیاز دارید و می‌خواهید گاهی چند صفحه را پرینت بگیرید اکثر افراد به شما توصیه خواهند کرد که به سراغ پرینترهای جوهر افشان بروید، اما این توصیه الزاما صحیح نیست؛ چرا که اگر از پرینتر جوهر افشان برای مدت استفاده نکنید جوهر آن خشک می‌شود در صورتی این اتفاق برای پرینتر لیزری رخ نمی‌دهد. از طرفی اگر در کنار پرینت اسناد می‌خواهید تصاویر یا اسناد رنگی را هم چاپ کنید پرینتر جوهر افشان می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

چاپگر لیزری یا جوهر افشان

پرینترهای لیزری در ابتدا برای استفاده در ادارات به‌وجود آمدند و در ادامه به دلیل مسائل اقتصادی وارد خانه‌ها شدند و به صورت مدل‌های خانگی درآمدند. اگر در طول روز می‌خواهید تعداد زیادی صفحه پرینت کنید بدون شک پرینتر لیزری مناسب شما خواهد بود و این دستگاه بدون هیچ مشکلی می‌تواند از پس چاپ چندین صفحه بربیاید. پرینترهای لیزری می‌توانند به خوبی از پس چاپ رنگی نیز بربیایند اما اگر می‌خواهید این چاپ رنگی کیفیت بسیار حرفه‌ای داشته باشد مدل‌های جوهر افشان بهتر این کار را انجام می‌دهند.

تفاوت چاپگر لیزری و جوهر افشان؛ کیفیت چاپ

کیفیت چاپ بیشتر از این که به نوع پرینتر بستگی داشته باشد به رزولوشن چاپ پرینتر بستگی دارد و باید به این نکته توجه ویژه داشته باشید. به طور کلی اما اگر یک کیفیت چاپ قابل اتکا و خوب می‌خواهید به سراغ پرینترهای لیزری بروید اما اگر به کیفیت چاپ بسیار بالا نیاز دارید به سراغ چابگرهای حرفه‌ای جوهر افشان بروید.

رزولوشن در پرینترها با عبارت DPI یا Dot Per Inch سنجیده می‌شود و به معنای تعداد نقطه در یک اینچ است (چیزی شبیه به تراکم پیکسلی در گوشی‌های هوشمند که مثلا در یک اینچ از نمایشگر 400 پیکسل قرار می‌گیرد). طبق انتظار هرچقدر عدد DPI بالاتر باشد یعنی رزولوشن بیشتر است و پرینتر چاپ‌های باکیفیت‌تر و شارپ‌تری خواهد داشت.

پرینتر لیزری یا جوهر افشان

شما برای این که بتوانید مدارک خود را با کیفیت مناسبی چاپ کنید به حداقل رزولوشن 600 DPI نیاز خواهید داشت و این مقدار برای چاپ رنگی و تصویر به 1200 DPI افزایش پیدا می‌کند. البته رزولوشن بالاتر از 1200 DPI دیگر به سختی قابل تشخیص است و به نظر می‌رسد همین رزولوشن کاملا کافی و مناسب باشد.

مقایسه سرعت پرینتر لیزری و جوهر افشان

یکی دیگر از تفاوت‌های پرینتر لیزری یا جوهر افشان در همین بحث سرعت است. در دنیای پرینترها مفهومی به نام ppm وجود دارد که به معنای Print Per Minute یا همان تعداد چاپ در هر دقیقه است. هرچقدر این عدد بالاتر باشد یعنی پرینتر سرعت بالاتری دارد. پرینترهای لیزری از ابتدا برای استفاده در شرکت‌ها و ادارات ساخته شده‌اند و طبیعی است که سرعت بالاتری داشته باشند.

پرینترهای لیزری بسته به مدل می‌توانند بین 15 تا 100 صفحه را در یک دقیقه چاپ کنند و این عدد برای پرینترهای جوهر افشان به صورت میانگین حدود 16 است. همین موضوع باعث می‌شود تا پرینترهای لیزری در طول ماه بتوانند تعداد چاپ بسیار بیشتری انجام دهند که برای دفترهای بزرگ و ادارات می‌تواندا موضوع با اهمیتی باشد.

مقایسه تعداد پرینت در ماه

شرکت‌های سازنده پرینتر برای هر مدل مشخص می‌کنند که حداکثر توان پرینتر در هر ماه چقدر است و همچنین خود شرکت پیشنهاد می‌کند که چه تعداد چاپ را با دستگاه انجام دهید. برای مثال ممکن است یک پرینتر بتواند در ماه تا 3 هزار صفحه را چاپ کند ولی شرکت توصیه کند که برای طول عمر بیشتر پرینتر در هر ماه بیشتر از 1500 صفحه با آن چاپ نکنید.

طبق انتظار حجم چاپ ماهانه پرینترهای لیزری بیشتر است و اگر دو مدل هم‌قیمت را با هم مقایسه کنیم برای مثال پرینتر لیزری می‌تواند 35 چاپ در دقیقه و نهایتا 3000 چاپ در ماه را انجام دهد و این اعداد به ترتیب برای پرینتر جوهر افشان 15 چاپ در دقیقه و کمتر از 1000 چاپ در ماه است.

مقایسه کارتریج پرینتر لیزری و جوهر افشان

فرق پرینترهای جوهرافشان و لیزری به همین موارد محدود نمی‌شود و کارتریج این دو نوع پرینتر نیز با هم متفاوت است. کارتریج پرینتر جوهر افشان از نوع جوهری است و پرینتر لیزری از تونر استفاده می‌کند که حاوی پودر است و دیگر در آن خبری از جوهر نیست. به طور کلی بازدهی کارتریج‌های تونر بسیار بیشتر از کارتریج‌های جوهری است.

فرق پرینترهای جوهرافشان و لیزری

بیشتر کارتریج‌های جوهری می‌توانند در هر ماه بین 135 تا 1000 صفحه پرینت کنند در صورتی که این عدد برای کارتریج تونر برابر با 2000 تا 10000 صفحه است که عدد بسیار زیاد‌تری به حساب می‌آید. اما مهم‌تر از تعداد چاپ هر کارتریج، قیمت این قطعه اهمیت دارد و در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

مقایسه هزینه چاپ پرینتر لیزری و جوهر افشان

در ابتدای این مطلب اشاره کردیم که در حالت کلی قیمت پرینترهای جوهر افشان کمتر از پرینترهای لیزری است اما این موضوع در دراز مدت کاملا عکس می‌شود. در متن بالا اشاره کردیم که کارتریج تونر بازدهی بسیار بالاتری به نسبت کارتریج جوهری دارد و این یعنی شما باید خیلی سریع‌تر پرینتر جوهر افشان خود را شارژ کنید یا کارتریج آن را تعویض کنید.

این در حالیست که کارتریج جوهری قیمت بالاتری دارد و زمانی که همه این موارد را در کنار هم قرار دهید متوجه خواهید شد که در طولانی مدت قطعا پرینترهای لیزری گزینه‌های به‌صرفه‌تر و البته بی‌دردسرتری هستند. پس ابتدای خرید پرینتر قیمت بالاتر چابگر لیزری را در نظر نگیرید و در ذهن داشته باشید که در طولانی مدت این معامله به نفع شما تمام خواهد شد.

در کل اگر دو مدل از چاپگر لیزری یا جوهر افشان که قیمت یکسانی دارند را با هم مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که در نهایت چاپ هر صفحه با پرینتر جوهر افشان بیش از دو برابر به نسبت پرینتر لیزری هزینه خواهد داشت که اختلاف بسیار زیادی است.

قطعه درام را در نظر داشته باشید

پرینترهای جوهر افشان برای چاپ تنها به کارتریج نیاز دارند اما این در مورد پرینترهای لیزری صادق نیست و شما به جز تونر به درام نیز نیاز دارید. در واقع قطعه درام است که پودر موجود درون تونر را به روی کاغذ انتقال می‌دهد. در برخی از مدل‌های تونر و درام به صورت همزمان درون یک قطعه قرار می‌گیرند و در برخی از مدل‌های دیگر این دو قطعه از هم جدا هستند.

تفاوت چاپگر لیزری و جوهر افشان

در پرینترهای لیزری شما به غیر از تونر باید درام را هم در نظر قرار دهید و آن را تعویض کنید. البته تعویض درام به اندازه تونر نیست و با هر سه یا چهار بار تعویض کارتریج تونر نیاز است که دروام را نیز تعویض کنید.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل و جامع دو نوع پرینتر لیزری و جوهر افشان را با هم مقایسه کردیم تا دقیق‌تر بدانید هر کدام چگونه کار می‌کند و چقدر هزینه نگهداری دارد و مهم‌تر این که هر پرینتر برای چه نوع استفاده‌ای مناسب‌تر است.

سوالات متداول

برای استفاده خانگی پرینتر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ در نگاه اول پرینترهای جوهر افشان به دلیل قیمت پایین‌تر گزینه‌های جذاب‌تر و مناسب‌تری برای استفاده خانگی به حساب می‌آیند اما هزینه نگه‌داری آن‌ها بالاتر است و اگر مدتی از پرینتر استفاده نکنید جوهر خشک می‌شود در صورتی که پرینتر لیزری چنین مشکلی ندارد. در نهایت پیشنهاد ما خرید پرینتر لیزری است.

برای شرکت‌ها و ادارات با چاپ روزانه بالا پرینتر لیزری بخریم یا جوهر افشان؟ به طور حتم برای تعداد چاپ بالا پرینتر لیزری به دلیل توانایی بالاتر در تعداد چاپ ماهانه و همچنین سرعت بیشتر و هزینه چاپ نهایی کمتر، گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.

برای چاپ رنگی یا چاپ تصاویر پرینتر لیزری بگیریم یا جوهر افشان؟ به طور کلی پرینترهای جوهر افشان برای چاپ رنگی و به‌خصوص چاپ تصاویر عملکرد بهتری دارند و اگر کیفیت بسیار خوبی می‌خواهید به سراغ پرینترهای جوهر افشان بروید. در غیر این صورت کیفیت چاپ رنگی و تصویر پرینتر لیزری نیز کاملا منطقی و قابل اتکا است.


ads

بهترین گوشی های سامسونگ در حال حاضر کدام است؟


بهترین گوشی سامسونگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *