• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

نکات پارت نامبر محصولات آیفون – Apple

فهرست مطالب

پارت نامبر (به انگلیسی Part number) برای مشتریان محصولات اپل در ایران به یک مساله بدل شده است و این موضوع تا حدی ادامه پیدا می‌کند که برخی پارت نامبرها با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. اما در واقعیت پارت نامبرهای مختلف محصولات اپل با هم چه تفاوت‌هایی دارند؟ آیا کیفیت محصولات با تغییر پارت نامبر، عوض می‌شود؟ چه پارت نامبری برای ایفون مناسب‌تر است؟ فرق آیفون cha با zaa در چیست؟ این‌ها سوالاتی است که در ادامه این مطلب قرار است به آن‌ها پاسخ دهیم. پس اگر می‌خواهید یکی از محصولات اپل را خریداری کنید حتما در ادامه همراه تکنولایف باشید.

پارت نامبر چیست؟

پارت نامبر کد مخصوصی است که تمام محصولات الکترونیکی به آن تجهیز شده‌اند. پارت نامبر کدی منحصر به فردی است که مشخص‌کننده کشور عرضه یا بازار مقصد فروش دستگاه است. این کدها بر روی قطعات و جعبه کالا درج می‌شود که بیانگر آن است که محصول در چه سالی، توسط چه شرکتی و چگونه تولید شده است. همچنین این پارت نامبرها به تعمیرکاران گوشی‌‌های موبایل کمک می‌کنند تا بتوانند آپدیت‌های نرم‌افزاری انجام دهند یا قطعات و قسمت‌های معیوب را به کمک آن تعویض کنند.

در سیستم اپل، پارت نامبر در واقع مشخص کننده‌ کشور عرضه یا بازار مقصد دستگاه مورد نظر است. به عنوان مثال آیپد یا آیفونی که دارای پارت نامبر کشور امریکا است به این معنی‌ست که آن آیپد یا آیفون برای فروش در بازار کشور امریکا در نظر گرفته شده است؛ و این یعنی دفترچه راهنما و شارژر موجود در جعبه ی محصول، برای کشور مقصد تهیه شده است.

بیشتر بخوانید:

اصطلاحات خرید و فروش آیفون (نکات و رازهایی که باید بدانید)

تفاوت پارت نامبر های آیفون

در بالا مفهوم پارت نامبر را توضیح دادیم و اشاره کردیم که تفاوت پارت نامبر‌ها در سری شارژر و دفترچه راهنما خلاصه می‌شود و مثلا در مک بوک‌ها ممکن است دکمه‌های کیبورد به زبان مقصد طراحی شده باشند. پس تمام گفته‌هایی که مبنی در کیفیت بالاتر یک پارت نامبر مشخص وجود دارد کاملا ذهنی است و در واقعیت محصولات اپل برای همه مناطق از کیفیت ساخت کاملا مشابهی برخوردار هستند. دلیل این کیفیت یکسان این است که سازنده‌ای به بزرگی اپل نمی‌تواند بین مناطق مختلف جهان تفاوت بگذارد و باید همه محصولات از کیفیت یکسانی برخوردار باشند.

پارت نامبر آیفون

البته داستان برای پارت نامبرهای ایفون کمی متفاوت است و برخی پارت نامبر‌ها گزینه‌های بهتری برای خرید هستند، اما دلیل این موضوع چیست و چرا مثلا در ایران پارت نامبر سنگاپور بهتر از آمریکا است؟ این اتفاق دو دلیل کلی دارد. ایران جزو لیست تحریم‌های آمریکا است و به همین جهت محصولی با هدف بازار ایران ساخته نمی‌شود و در ایران ما باید از دیگر پارت نامبرها استفاده کنیم. از طرفی در بسیاری از نقاط جهان مفهومی به نام سیم‌کارت الکترونیکی یا eSIM وجود دارد و دیگر شرکت برای ورود سیم‌کارت جایگاه فیزیکی در نظر نمی‌گیرد.

اپل در بسیاری از پارت نامبر‌های ایفون آن‌ها را به یک سیم‌کارت فیزیکی و یک سیم‌کارت الکترونیکی مجهز می‌کند و از آنجایی که در ایران هنوز پشتیبانی از eSIM وجود ندارد و این محصولات از دو سیم‌کارت به تک سیم‌کارت تبدیل می‌شوند و مثلا ایفون پارت نامبر ژاپن یا همان JA در ایران تک سیم‌کارت است. برای مثال پارت نامبر خود آمریکا یا LLA در ایفون‌های سری 14 از دو سیم الکترونیکی استفاده می‌کند و این یعنی در ایران امکان استفاده از ایفون سری 14 با پارت نامبر آمریکا وجود نخواهد داشت.

برخی از کشورها مانند سنگاپور و چین مانند ایران از eSIM پشتیبانی نمی‌کنند و اپل گوشی‌های خود را برای این مناطق با دو سیم‌کارت فیزیکی روانه بازار می‌کند و همین باعث می‌شود تنها برخی از پارت نامبر‌ها در ایران دو‌سیم باشند. دلیل دیگر اهمیت پارت نامبر در ایفون‌ها به محدودیت‌های نرم افزاری برمی‌گردد و مثلا در پارت نامبر چین امکان استفاده از فیس تایم صوتی وجود ندارد. دلیل این اتفاق سفارش کشور چین به اپل برای تغییر برخی از قابلیت‌های نرم افزاری است. در ادامه به صورت جداگانه به معایت هر پارت نامبر می‌پردازیم.

معایب پارت نامبر امارات

در ایفون با پارت نامبر امارات امکان استفاده از فیس تایم به طور کلی وجود ندارد و این موضوع به قوانین کشور امارات برمی‌گردد. فیس تام یک برنامه از اپل است که اجازه می‌دهند دارندگان محصولات این شرکت به صورت صوتی و تصویری از طریق اینترنت با هم تماس آنلاین برقرار کنند.

معایب پارت نامبر چین

  • در نسخه چین نمی‌توان از Face Time تماس صوتی و گروهی برقرار کرد اما تماس ویدئویی برقرار می‌شود.

پس حالا بهتر با فرق cha با zaa یا در واقع پارت نامبر چین با سنگاپور آشنا شدید؛ زیرا تنها پارت نامبری که هم دو سیم‌کارت است و هم هیچ محدودیت نرم‌افزاری ندارد سنگاپور به حساب می‌آید و این در حالیست که پارت نامبر چین با محدودیت‌های نرم‌افزاری همراه است.

معایب پارت نامبر ژاپن

معایب Part Number ژاپن، همانند کشور چین چندان گسترده نیست و تنها محدودیت در این نسخه این است که نمی‌توان صدای شاتر دوربین را حذف کرد، حتی اگر گوشی آیفون شما سایلنت باشد. البته همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم ایفون‌های پارت نامبر ژاپن در ایران به صورت تک سیم‌کارت هستند. پس در نهایت تفاوت zaa و ja در دو سیم بودن ZAA و همچنین نبود صدای شاتر دوربین خلاصه می‌شود.

خرید گوشی 5G

معایب پارت نامبر آمریکا

ایفون‌هایی با پارت نامبر آمریکا در ایران تک سیم‌کارت هستند و از طرفی ایفون‌های سری 14 به دلیل برخورداری از دو سیم‌کارت الکترونیکی به طور کلی امکان استفاده در ایران را ندارند. پس تفاوت zaa با lla را می‌توانیم دو سیم‌ بودن پارت نامبر سنگاپور در مقایسه با پارت نامبر آمریکا در نظر بگیریم.

معایب پارت نامبر انگلیس و اروپا

در ایران ایفون‌های پارت نامبر انگلیس (BA/A) و اروپا (ZD/A) هم دیده می‌شود. البته پارت نامبر ZD/A مخصوص کل اروپا نیست و به طور دقیق‌تر به کشورهایی مانند آلمان، اتریش، نروژ و چند کشور دیگر تعلق دارد. این دو پارت نامبر به صورت تک سیم‌کارت هستند و به دلیل برخورداری از یک سیم الکترونیکی امکان استفاده از دو سیم فیزیکی نخواهد بود. هیچ محدودیت نرم افزاری در این دو پارت نامبر دیده نمی‌شود و فقط باید با تک سیم بودن این گوشی‌ها کنار بیایید.

کدام پارت نامبر دو سیم است؟

به طور کلی آیفون‌های 2018 به بعد از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند که معمولاً در همه پارت نامبرها یک سیم‌کارت فیزیکی و دیگری از نوع esim است. با این وجود کاربران ایرانی تنها امکان استفاده از یک سیم‌کارت را دارند چرا که esim توسط هیچ‌کدام از اپراتورهای تلفن همراه پشتیبانی نمی‌شود. این درحالی است که آیفون‌های پارت نامبرهای چین (CH)، سنگاپور (ZA/A) و برخی دیگر از کشورهای شرق آسیا دارای دو اسلات سیم‌کارت فیزیکی هستند و کاربران می‌توانند از هر دو سیم‌کارت در آن استفاده کنند.

تشخیص پارت نامبر آیفون

حال که با تفاوت zaa و cha آشنا شدیم از کجا بفهمیم پارت نامبر گوشی ما متعلق به کجاست؟ برای پیدا کردن پارت نامبر دستگاه خود در تنظمیات آن از مسیر Setting>General>About یک یا دو حرف آخر قبل از ممیز (بعد از عدد، قبل از ممیز) را در قسمت Model بخوانید (برای مشاهده شماره مدل، روی Model Number ضربه بزنید) و با لیست زیر مطابقت دهید. برای مثال در مدل MG4F2LL/A دو حرف پیش از ممیز عبارتند از LL که مطابق لیست زیر برابر پارت نامبر کشور امریکا است. اگر قبل از خرید گوشی می‌خواهید پارت نامبر را چک کنید باید به نوشته موجود به روی جعبه دستگاه توجه داشته باشید.

پارت نامبر گوشی های آیفون:

LL: USA

BA: United kingdom

ZD: Europe

AA: United Arab Emirates

AH: Bahrain and Kuwait

LZ: Chile, Paraguay, Uruguay

MG: Hungary

NF: Belgium, France, Luxembourg

PL: Poland

PO: Portugal

PP: Philippines

RO: Romania

RS: Russia

T: Italy

TA: Taiwan

TH: Thailand

TU: Turkey

X: Australia, New Zealand

Y: Spain

ZA: Singapore

ZP: Hong Kong, Macau

AE: United Arab Emirates

B: Ireland, UK, also used for some replacement phones

C: Canada

CZ: Czech Republic

DN: Austria, Germany, Netherlands

E: Mexico

EE: Estonia

FB: France, Luxembourg

FD: Austria, Liechtenstein, Switzerland

GR: Greece

HN: India

IP: Italy

J: Japan

KN: Norway

KS: Finland, Sweden

LA: Colombia, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Peru

LE: Argentina

شما می‌توانید برای مشاهده انواع گوشی آیفون به سایت تکنولایف مراجعه کنید و از قیمت روز گوشی موبایل نیز مطلع شوید.

لپ تاپ گیمینگ بنر

سوالات متداول

کدام پارت نامبر بهتر است؟

از نظر کیفیت که هیچ تفاوتی بین پارت نامبرهای مختلف وجود ندارد و تمام گفته‌ها شایعه‌های فروشندگان و تجربه شخصی افراد است اما برای خرید ایفون بهترین گزینه پارت نامبر سنگاپور یا همان ZAA به حساب می‌آید؛ چرا که این پارت نامبر دو سیم‌کارت است و هیچ محدودیت نرم افزاری هم ندارد.

کدام پارت نامبر دو سیم است؟

به طور کلی آیفون‌های 2018 به بعد از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند که معمولاً در همه پارت نامبرها یک سیم‌کارت فیزیکی و دیگری از نوع e-sim است. این درحالی است که آیفون‌های پارت نامبرهای چین (CH)، سنگاپور (ZA/A) و برخی دیگر از کشورهای شرق آسیا دارای دو اسلات سیم‌کارت فیزیکی هستند و کاربران می‌توانند از هر دو سیم‌کارت در آن استفاده کنند.

تفاوت zaa با ch چیست؟

هر دو پارت نامبر دو سیم‌کارت هستند ولی پارت نامبر سنگاپور هیچ محدودیت نرم افزاری ندارد و این در حالیست که در پارت نامبر چین امکان استفاده از فیس تام صوتی وجود ندارد و همچنین در صورت رسیدن شارژ به عدد خاصی صدایی ربات گونه پخش خواهد شد و در نهایت صدای شاتر دوربین نیز قابل خاموش کردن نیست.


ads

گوشی های پرچمدار سامسونگ به ترتیب کدامند؟ در این مطلب با جدیدترین پرچمداران سامسونگ آشنا شوید.


گوشی های پرچمدار سامسونگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *