• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

نگاه کردن به مانیتور ضرر دارد؟

فهرست مطالب

1

نگاه کردن به مانیتور ضرر دارد؟ ایا صفحه نمایش بزرگ برای چشم های شما مضر است؟ البته که نور مانیتور کامپیوتر و انواع نمایشگرها برای چشم ما زیان‌بارند، اما در زندگی دیجیتال امروز، مگر می‌شود به مانیتور نگاه نکرد؟

آخر شب به جای این‌که بخوابیم، داریم توی موبایل یا تبلت می‌چرخیم یا ویدیو تماشا می‌کنیم. صبح که بشود، سر کار می‌رویم و تا عصر به مانیتور خیره می‌شویم. عصر که به خانه برگردیم هم برنامه مورد علاقه‌مان شروع شده یا تیم مورد علاقه‌مان بازی دارد و می‌خواهیم چند ساعت به نمایشگر بزرگ تلویزیون زل بزنیم. آخر هفته‌ها هم احتمالا به تماشای تمام قسمت‌های فصل جدید سریال محبوبمان یا بازی با پلی استیشن می‌گذرد. در ضمن، این آسیب فقط متوجه بزرگسالان نیست؛ چرا که کودکان هم در دنیای دیجیتالی امروز زمان زیادی را برای سرگرمی یا شرکت در کلاس‌های مجازی پای تلویزیون و تبلت و کامپیوتر می‌گذرانند.

با تمام این تفاسیر، اگر چشم‌ها آسیب نبینند جای تعجب دارد! ما در این مقاله، می‌خواهیم به عوارض جدی خیره شدن به مانیتور برای چشم بپردازیم. اگر شما هم تا زمان زیادی را پای نمایشگرها می‌گذرانید و اصطلاحاً Screen time زیادی دارید، وقتش رسیده که خیلی جدی به عوارض این کار فکر کنید. همراه ما باشید.

مشاهده موجودی و قیمت انواع مانیتور: خرید مانیتور

نگاه کردن به مانیتور چه بلایی سر چشم‌ها می‌آورد؟

زندگی در دنیای امروز به گونه‌ای شده است که شما حداقل چند ساعت در روز را مشغول مشاهده محتوا در گوشی یا لپ تاپ خود هستید؛ چرا که تقریبا برای انجام هر کاری به این محصولات نیاز داریم، از کارهای بانکی گرفته تا ارتباط با خانواده و حتی انجام شغل خود. اغلب بزرگسالان بیش از ۸ ساعت در روز را خیره به نمایشگرها هستند. این نگاه مداوم، می‌توانید مشکلات زیادی را در دراز مدت ایجاد کند. براساس تحقیقاتی که روی کودکان انجام شد هم، مشخص شد بخش‌هایی از مغز افراد زیر ۱۵ سال که بیشتر از ۷ ساعت در روز را به مانیتور نگاه می‌کنند، متفاوت است از مغز کسانی‌ست که کمتر به این کار می‌پردازند.

مانیتور و نمایشگرها واقعا دارند چه بلایی سر مغز و بدن ما می‌آورند؟

  • خستگی چشم‌ها: چشم‌ها به دلیل استفاده زیاد از این وسایل خسته می‌شوند و این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد سردرد، دوبینی و ایجاد عدم تمرکز شود.
  • خشک شدن چشم‌ها: زمانی که به مانیتورها خیره هستید کمتر پلک می‌زنید و این باعث خشک شدن چشم‌ها و در نتیجه خستگی بسیار زیاد و کاهش دید می‌شود.
  • کم شدن انعطاف‌پذیری فوکوس چشم‌ها: به طور کلی زمانی که افراد به سن میان‌ سالی یا پیری می‌رسند چشم دیرتر می‌تواند به روی سوژه‌های مختلف فوکوس کند و به نوعی در تشخیص لحظه‌ای اجسام ضعیف‌تر می‌شود. خیره شدن زیاد به نمایشگرها می‌تواند این مشکل را در سنین پایین‌تر به وجود بیاورد.
  • نزدیک‌بینی در کودکان: در رشد چشم کودکان نور طبیعی بیرون از خانه اهمیت زیادی دارد و مطالعات نشان داده است که کودکانی که بیشتر در خانه هستند و زیاد به نمایشگرها خیره می‌شوند، بیشتر با مشکل نزدیک‌بینی مواجه می‌شوند.
  • آسیب به شبکیه چشم: نمایشگرهای مختلف نور آبی تولید می‌کنند و این نور می‌تواند به سلول‌های حساس به نور موجود در شبکیه چشم آسیب وارد کند. در نهایت این مشکل می‌تواند باعث از دست رفتن بینایی کلی شود و به‌خصوص کودکان بیشتر در معرض این مشکل هستند.

درست است که در دنیای تمام دیجیتال گیر افتاده‌ایم، اما حقیقت این است که بدن ما برای این ساخته نشده که کل شبانه‌روز را به نمایشگر نگاه کند و با این کار ما، چشم‌هایمان دارند نابود می‌شوند. به‌طور میانگین، ۵۸٪ کسانی که کارشان با کامپیوتر است، پدیده‌ای به نام سندروم دید کامپیوتری یا Computer Vision Syndrome را تجربه می‌کنند.

با بهترین مانیتور های گیمینگ بازار آشنا شوید:
بهترین مانیتور های گیمینگ

سندروم دید کامپیوتری یا CVS و عوارض آن

ایا صفحه نمایش بزرگ برای چشم های شما مضر است عوارض جدی خیره شدن به مانیتور برای چشم

سندروم بینایی کامپیوتری، در واقع خستگی چشم دیجیتال است که به‌علت نگاه کردن مداوم به موبایل، تبلت، تلویزیون و کامپیوتر ایجاد می‌شود. این مشکل به این علت به‌وجود می‌آید که موقع کار با سیستم، عضلات چشم روی نقطه‌ای خاص متمرکز می‌شوند و در شعاع کمی مدام چپ‌وراست می‌شوند. این تمرکز، به‌گونه‌ایست که خیلی وقت‌ها پلک زدن هم فراموش می‌شود. فاصله ما با کامپیوتر نیز، معمولا کمتر از نیم‌متر است. از عوارض CVS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار چشم
  • تار شدن دید
  • سردرد
  • خشکی چشم
  • ناراحتی گردن و کمر

اگر شما روزانه حداقل ۵ ساعت به مانیتور نگاه می‌کنید، به‌طور قطع به یک یا چند مورد از این عوارض مبتلا هستید.

این مشکلات، ممکن است برای برخی از افراد، مثلا کسانی‌که میگرن دارند، عوارض شدیدتری را داشته باشد. این مسائل که در پی نگاه کردن به مانیتور برای مدت طولانی ایجاد می‌شود واقعا نگران‌کننده است؛ اما اگر طراح، ادیتور ویدیو، گرافیست یا گیمر باشید و به‌طور کلی شغلی داشته باشید که با تمام طول روز باید به مانیتور نگاه کنید، برای جلوگیری از فشار چشمی چکار می‌توانید بکنید؟ قطعا راه‌هایی وجود دارد که کمی جلوتر بهشان خواهیم پرداخت.

قبل از خرید مانیتور حتما بخوانید:
راهنمای خرید مانیتور

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به سندروم بینایی کامپیوتری

  • نورپردازی ضعیف محیط
  • زل زدن بدون پلک زدن به نمایشگر دیجیتالی
  • صندلی بد یا نشستن نادرست روی صندلی
  • فاصله کم با مانیتور
  • تنظیم نبودن نور مانیتور
  • مشکلات بینایی قبلی

۱۲ گام برای جلوگیری از آسیب مانیتور به چشم

چند ساعت در روز به مانیتور نگاه کنیم؟

خیلی وقت‌ها، مشکل از مانیتور نیست، بلکه فضایی که در آن کار می‌کنیم مشکل دارد.

۱. نمایشگر کامپیوتر را در ارتفاعی تنظیم کنید که مستقیم جلوی چشم باشد. بالا مانیتور، باید در یک خط مستقیم با چشم‌هایتان باشد و فاصله‌اش از شما، حداقل نیم متر باشد.

۲. مانیتورهای جدید قابل تنظیم شدن هستند. کمی مانیتور را به عقب بدهید (حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر). این کار فشار بر ماهیچه‌های چشمی را کم می‌کند و تا حدی از افتادن نور چراغ‌های سقف به مانیتور جلوگیری می‌کند.

۳. نور و روشنایی اتاق، و همینطور مانیتور را تنظیم کنید. پرده‌ها را طوری تنظیم کنید که نور مستقیم به مانیتور نخورد. این کار تا حد خوبی از خیرگی چشم جلوگیری می‌کند.

۴. مانیتور را تمیز کنید تا گردوخاک روی آن جمع نشود. این اتفاق می‌تواند دید شما را تار کند و به‌طبع، چشم‌ها را اذیت کند.

۵. در اتاق از دستگاه بخور یا مرطوب‌کننده استفاده کنید تا هوا خشک نشود. در طی روز، از اشک مصنوعی استفاده کنید؛ به‌خصوص اگر زیاد خیره می‌شوید.

۶. پلک بزنید. با این‌که این کار امری خودکار است، اما خیلی‌ها هستند که موقع کار با کامپیوتر، چشمشان خیره می‌شود و زیاد پلک نمی‌زنند. پلک زدن موجب تمیز شدن چشم می‌شود و یکی از کارهایی است که باید حتما انجام دهید.

۷. از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنید. هر ۲۰ دقیقه، به اندازه‌ی ۲۰ ثانیه به چشمانتان استراحت دهید و به شی‌ای که در فاصله‌ی ۲۰ فوتی (۶ متری) شما قرار دارد نگاه کنید.

۸. از عینک‌های ضداشعه غافل نشوید. بلولایت یا نور آبی‌ای که از کامپیوتر ساطع می‌شود برای چشم‌ها بسیار مضر است. عینک‌های ضداشعه، قادرند موقع نگاه کردن به مانیتور تا حد خوبی تاثیرات این نور را خنثی کنند.

۹. به خرید مانیتور مناسب اقدام کنید. برخی از مانیتورها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که از ابتدا نور آبی کمتری داشته باشد و آسیب کمتری به چشم‌ها برسانند، برای مثال مانیتورهای Eye Care ایسوس تا 70 درصد نور آبی کمتری تولید می‌کنند و گزینه‌های جذاب برای سلامت چشم‌ها هستند.

۱۰. حتما سلامت چشم‌ها را هر ساله بررسی کنید. به طور کلی باید هرساله سلامت چشم‌های خود را بررسی کنید، به‌خصوص اگر جزو افرادی هستید که زیاد با کامپیوتر یا لپ تاپ کار می‌کنید.

۱۲. از حالت دارک مود استفاده کنید. قابلیت دیگری در ویندوز، اندروید، مک و تقریبا همه سیستم عامل‌های موجود وجود دارد که باعث می‌شود رنگ غالب نمایشگر از سفید به سیاه تغییر کند. این اتفاق فشار موجود به روی چشم‌ها را کاهش می‌دهد و خستگی را کمتر می‌کند.

بهترین مانیتورهای بازار کدامند؟

بهترین مانیتور

جمع بندی

در این مطلب به ضررهای مانیتورها پرداختیم و همچنین راه‌هایی برای جلوگیری از بروز مشکل را نیز شرح دادیم. در نظر داشته باشید که استفاده طولانی مدت از مانیتورها برای کودکان بیشتر از افراد بزرگ سال ضرر دارد و در صورت امکان حتما به طور کامل بر میزان تایم استفاده کودک از مانیتورها نظارت داشته باشید.

سوالات متداول

نگاه کردن به مانیتورها ضرر دارد؟

به طور کلی بله، ولی طبق تحقیقات اکثر ضرر این محصولات دائمی نیست و تنها به صورت موقتی است. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم حتما راه‌های موجود برای جلوگیری از آسیب را مطالعه و به آن‌ها عمل کنید تا آسیب کمتری به چشم‌های شما وارد شود.

قانون 20-20-20 برای سلامت چشم چیست؟

طبق تحقیقات برای مراقبت از چشم قانونی به نام 20-20-20 به‌وجود آمده است. طبق این قانون شما هر 20 دقیقه باید به مدت 20 ثانیه به جسمی در فاصله 20 فیتی خود (حدود 6 متری) نگاه کنید تا فشار بر چشم‌ها کاهش پیدا کند.

چند ساعت در روز به مانیتور نگاه کنیم؟

ایده‌آل‌ترین حالت این است که نگاه کردن به مانیتور و دیگر نمایشگرهای دیجیتالی حداکثر ۲ ساعت در روز باشد اما از آن‌جا که در طول روز خیلی با نمایشگرهای گوناگون سروکار داریم، این حالت تقریبا غیرممکن است.


ads

فرق بین پلی استیشن 5 نسخه استاندارد با نسخه دیجیتال چیست؟


تفاوت ps5 استاندارد و دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *