• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

آداب معاشرت در فضای مجازی

فهرست مطالب

شاید به ظاهر ساده باشد، اما در حقیقت خیلی از ما در آداب معاشرت در فضای مجازی مشکل داریم. با توجه به این‌که اکثر ارتباطات امروزی ما در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، لازم است با اصول تماس گرفتن، همینطور آداب چت کردن و ویس دادن در فضای مجازی به خوبی آشنا باشیم تا دچار مشکل نشویم و بتوانیم به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنیم. در این مقاله، نگاهی می‌اندازیم به نکاتی که هنگام صحبت با افراد در فضای آنلاین باید رعایت کنیم.

آداب تماس گرفتن در فضای مجازی

اگر می‌خواهید با شخصی تماس بگیرید، باید اصول اولیه‌ و آداب این کار را بدانید. بنابراین به اصولی که در ادامه گفته شده است توجه داشته باشید.

بی‌خبر تماس نگیرید

آداب معاشرت و تماس گرفتن در فضای مجازی

اولین مسئله‌ای که باید موقع تماس گرفتن با یک شخص، به‌خصوص کسی که بار اول است می‌خواهید با او حرف بزنید یا کسی که با او خیلی صمیمی نیستید، این است که به او پیامک دهید و ببینید چه زمانی برای گفت‌وگو راحت است. همچنین، لازم است که حتما خودتان را معرفی کنید. خیلی از افرادی که با آن‌ها آشنا می‌شویم، در گفت‌وگوهای تلفنی با کسی که هنوز او را نمی‌شناسند راحت نیستند چرا که حرف زیادی برای گفتن ندارند و ترجیح می‌دهند پس از این‌که آشنایی تا حدودی ایجاد شد گفت‌وگوی تلفنی داشته باشند. بنابراین از این بابت سلیقه او را بدانید و پس از کسب اجازه، تماس بگیرید.

تماس را طولانی نکنید

چنانچه با فرد تماس گرفته‌اید اما هنوز با او خیلی آشنا نیستید و به عبارتی موضوعات گفت‌وگو محدود هستند، بهتر است تماس را طولانی نکنید. توجه داشته باشید که خیلی اوقات طرف مقابل گفت‌وگو خجالت می‌کشد که به شما بگوید نمی‌خواهد گفت‌وگو را ادامه دهد. بنابراین لازم است هوشیار باشید و اگر متوجه شدید که شخص مقابل زیاد صحبت نمی‌کند، گفت‌وگو را کش‌دار نکنید و آن را کوتاه کنید. بهتر است پس از یک گفت‌وگوی مختصر، گفت‌وگو را به پایان ببرید.

مدام تماس نگیرید

چه بخواهیم چه نخواهیم، امروزه خیلی از افراد از صحبت تلفنی فراری‌ هستند. بنابراین به‌جای این‌که مدام تماس بگیرید (آن هم زمانی که چندان حرف زیادی برای گفتن ندارید) پیام‌های کوتاه ارسال کنید.

پیشنهاد مطالعه:
مراقبت از سلامت روان در فضای مجازی

آداب چت کردن در فضای مجازی

چت کردن رایج‌ترین شکل گفت‌وگوی آنلاین است. این روزها که تمایل به گفت‌وگوهای تلفنی کم شده، اکثر افراد روی آورده‌اند به چت کردن در پلتفرم‌های پیام رسان. بنابراین دانستن اصول این کار، تا حد زیادی ضمانت می‌کند که گفت‌وگو به‌ خوبی پیش برود.

محترمانه صحبت کنید

آداب چت کردن در فضای مجازی

این که چطور در فضای مجازی پیام دهیم، مسئله‌ی خیلی مهمی است و می‌تواند منجر به ادامه دار شدن گفت‌وگو، یا اتمام کامل آن شود. یکی از مهمترین اصولی که باید به آن توجه داشته باشیم، گفت‌وگوی مودبانه و محترمانه با افراد است. در صورتی که با شخصی برای بار اول گفت‌وگو می‌کنیم، باید در انتخاب لحن و نحوه‌ی مکالمه با او هوشیار باشیم تا تاثیر اولیه‌ی مثبتی روی فرد بگذاریم و بتوانیم در‌ آینده نیز گفت‌وگو داشته باشیم. تا پیش از شناخت کامل فرد و مواردی روی آن‌ها حساسیت یا تعصب دارد، بهتر است از شوخی‌ کردن بپرهیزیم.

درخواست‌ آدرس شبکه‌های اجتماعی را نکنید

شبکه‌های مجازی، فضایی هستند که افراد در آن‌جا عکس‌هایی از زندگی روزمره‌ی خود به اشتراک می‌گذارند یا افکار خود را ثبت می‌کنند. بنابراین خیلی از افراد، نسبت به راه دادن دیگران به این حریم خود حساس هستند و ترجیح می‌دهند تا شخص مقابل را به‌خوبی نشناخته‌اند، آدرس صفحات خود را در اختیار او نگذارند.

فرض کنید با کسی به تازگی آشنا شده‌اید اما آدرس و حساب آن شخص در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام را ندارید. اگر هنوز با او در مراحل اولیه‌ی آشنایی هستید، بهتر است درخواست آدرس شبکه‌های مجازی را نداشته باشید. این درخواست را به زمانی موکول کنید که مطمئن هستید رابطه‌ي خوبی با شخص مقابل ایجاد کرده‌اید و این درخواست، زیاده‌روی به‌حساب نمی‌آید.

سوالات خصوصی نپرسید

خیلی از افراد نسبت به چیزهایی که می‌توانند از یک شخص جدید بپرسند نگران هستند. وقتی در مراحل اولیه‌ی آشنایی هستید، حتما می‌خواهید خیلی زود به شناخت نسبی از شخص مقابل برسید، اما باید حتما خط قرمزهایی را رعایت کنید که دچار مشکل نشوید. برای مثال، اگر هنوز شخص را ملاقات نکرده‌اید، از او درخواست عکس، فیلم یا ویس نکنید. اطلاعاتی مانند وزن یا قد شخص را نپرسید. از خودتان نیز همچین اطلاعاتی را در اولین گفت‌وگو ندهید. درباره‌ی حقوق سوال نپرسید. اگر قبل از گفت‌وگوی آنلاین با شخص دیدار داشته‌اید، تعریف‌های زیادی از حد نداشته باشید؛ چرا که این کار می‌تواند شخص را معذب کنید. انتقاد نکنید. این کار می‌تواند کل آشنایی را نابود کند و رابطه پیش نرود. بنابراین، کلمات و سوالات خود را محتاطانه انتخاب کنید.

املای درست داشته باشید

متاسفانه خیلی از افراد هنوز هم املای خیلی از کلمات را نمی‌دانند و درست نمی‌نویسند. این مسئله، می‌تواند روی نظر خیلی از افرادی که با شما در حال گفت‌وگو هستند تاثیر بگذارد. برای مثال، به جای سلام ننویسید «س». به جای تو، از «یو» یا «U» استفاده نکنید. به جای کلمه‌ای مانند مرسی، از «Mer30» استفاده نکنید. کلمات را به اختصار ننویسید. این مدل نوشتار در چت، خیلی وقت است که منسوخ شده و امروزه در گفت‌وگو‌های آنلاین افراد ترجیح می‌دهند متن به طور کامل، و با حروف فارسی نوشته شود.

در زمان درست پیام دهید

زمان درست پیام دادن

یکی دیگر از موارد مهم در آداب معاشرت در فضای مجازی، این است که در زمان درستی پیام دهید. به‌خصوص اگر پیام را برای یکی از همکاران، رئیس خود، یا کسی ارسال می‌کنید که به تازگی با او آشنا شده‌اید.
در صورت پیام دادن کاری، بهتر است پیام خود را در ساعت‌های کاری روز ارسال کنید. چنانچه به شخصی دیگر پیام می‌دهید، از قبل از او بپرسید چه زمانی برای گفت‌وگوی آنلاین، برای آن شخص مناسب است. خیلی از افراد در ساعاتی از روز یا شب، ترجیح می‌دهند پیام دریافت نکنند. بنابراین جهت گفت‌وگوی بهتر، خوب است بدانیم پیام دادن برای آن شخص در چه ساعاتی مقدور است.

مراقب افراد با هویت جعلی باشید

هویت جعلی افراد را بشناسید

فضای اینترنت پر است از افرادی با هویت جعلی. بنابراین پس از آداب چت کردن و ویس دادن در فضای مجازی، باید مراقب این قبیل افراد هم باشید تا به دام آن‌ها نیفتید. افرادی با هویت جعلی خیلی اوقات سراغ نوجوانان و افراد ناآگاه نیز می‌روند بنابراین اگر فرزند کم‌سن‌وسالی دارید که تلفن همراه دارد، او را با افرادی که در فضای اینترنت خود را به جای شخص دیگری جا می‌زنند، آشنا کنید.

افراد به دلایل مختلفی از جمله اخاذی و سرگرمی، ممکن است با هویت جعلی به دیگران پیام دهند. آن وقت خود را به جای شخصی دیگر (شاید شخصی که شما می‌شناسید) جا بزنند و با شما گفت‌وگو کنند. اگر شخصی که هویتش جعل شده را بشناسید، معمولا گول نمی‌خورید و می‌توانید با مطرح کردن سوالاتی، مطمئن شوید با چه کسی حرف می‌زنید. اگر شخصی که با شما گفت‌وگو می‌کند برای شما ناآشنا است، بهتر است گفت‌وگوی خاصی با او نداشته باشید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

پیشنهاد مطالعه:
جعل هویت در فضای مجازی

آداب ویس دادن در فضای مجازی

آداب ویس دادن را رعایت کنید

یکی دیگر از مواردی که باید بدانید، آداب ویس دادن در فضای مجازی و گفت‌وگوهای آنلاین است. پیام‌های صوتی یا ویس، برای دسته‌ای از افراد راحت‌ترین راه ارتباطی است اما گروهی دیگر به‌هیچ وجه از این مدل پیام‌ها دوست ندارند و ترجیح می‌دهند پیام نوشته شده را بخوانند. اگر شما اهل ویس دادن هستید، این موارد را رعایت کنید:

  • از فرد مقابل بپرسید که دوست دارد ویس دریافت کند یا نه.
  • پیش از ویس فرستادن برای افرادی که خوب نمی شناسید، رئیس خود یا همکاران، از آن‌ها اجازه بگیرید.
  • ویس‌های طولانی ارسال نکنید.
  • اگر مجبور شدید پیام صوتی بفرستید، به‌طور خلاصه بنویسید که ویس شما در چه خصوص است.
  • گاهی وقت‌ها افراد خجالت می‌کشند که به شما بگویند از پیام صوتی خوششان نمی‌آید. اگر می‌بینید که شخص مقابل پیام‌های صوتی شما را به‌طور نوشتاری پاسخ می‌دهد، شما هم پیام خود را تایپ کنید.
  • از شخصی که با او هنوز آشنایی زیادی ندارید درخواست ویس نکنید.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد، گفت‌وگوی تلفنی، چت کردن و ارسال پیام‌های صوتی نیز مثل یک گفت‌وگوی حضوری و رو در رو، آدابی دارد که باید حتما رعایت شود. از آن‌جا که امروزه چت کردن و استفاده‌ از پیامرسان‌های آنلاین بسیار مرسوم است، خیلی از آشنایی‌ها در این بستر اتفاق می‌افتد. پس شناخت اصول این کار ضرورت زیادی دارد. در این مقاله، ما آداب معاشرت آنلاین را بررسی کردیم تا با بایدها و نبایدهای پیام دادن، تماس گرفتن یا ویس دادن به دیگران آشنا شوید.

سوالات متداول

مهمترین نکته در آداب معاشرت در فضای مجازی چیست؟

اجازه گرفتن پیش از تماس، نپرسیدن سوالات خصوصی و همینطور پرهیز از ارسال ویس‌، به‌خصوص ویس‌های طولانی، کارهایی هستند که هنگام معاشرت در فضای مجازی باید آن‌ها را رعایت کنیم.

بهترین زمان برای پیام دادن چه زمانی است؟

صبح خیلی زود یا آخر شب، نباید تماس بگیرید یا پیام دهید. در ساعات کاری نیز بهتر است پیام ارسال نکنید. به‌طور کلی، خوب است از شخص مورد نظر درباره‌ی زمان‌هایی که گفت‌وگوی آنلاین برای او مقدور است، سوال بپرسید.


ads

بهترین هندزفری های دارای تکنولوژی ANC و مناسب برای مکالمه کدامند؟


بهترین هندزفری برای مکالمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *