• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

تفاوت مچ بند و ساعت هوشمند

پیشرفت فناوری به مرور گجت‌های مختلفی را وارد زندگی هر یک از ما کرد، از گوشی هوشمند و لپ تاپ گرفته تا هدفون‌های بلوتوثی و ساعت‌های هوشمند. زندگی در دنیای امروز به گونه‌ای شده که بدون این گجت‌ها عملا نمی‌توانیم زندگی کنیم و ساعت هوشمند هم طی چند سال قبل نقش خود را بسیار پررنگ‌تر از قبل کرده است. بسیاری از کاربران ساعت‌های هوشمند را با مچ بند‌ها یکسان می‌دانند و تفاوتی بین این دو محصول قائل نیستند در صورتی که این درست نیست. در ادامه به تفاوت مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند خواهیم پرداخت و در نهایت توضیح می‌دهیم که هر کدام برای کدام دسته از کاربران مناسب‌تر است.

انواع ساعت و مچ بند هوشمند را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید ساعت هوشمند

مقایسه ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

طراحی و صفحه نمایش

یکی از ابتدایی‌ترین بخش‌هایی که یک ساعت هوشمند را از یک دستبند هوشمند یا همان مچ بند هوشمند جدا می‌کند طراحی و اندازه نمایشگر آن است. ساعت‌های هوشمند نمایشگر‌های بزرگ‌تری دارند و به شکل مربعی یا دایره‌ای طراحی می‌شوند، در صورتی که برای مچ بندهای هوشمند طراحی مستطیلی شکل و کشیده در نظر گرفته می‌شود.

همین تفاوت باعث می‌شود تا وزن دستبندهای هوشمند کمتر از ساعت‌های هوشمند باشد و این محصولات برای استفاده دائمی مناسب‌تر باشند. برای مثال می بند شیائومی مثل می بند 7 که یکی از محبوب‌ترین مچ بندهای هوشمند بازار است حدود 15 گرم وزن دارد در حالی که وزن مثلا اپل واچ سری 8 به حدود 40 گرم می‌رسد، یعنی چیزی حدود 2.5 برابر.

تفاوت مچ بند هوشمند با ساعت هوشمند

هر دوی این محصولات از گواهی‌های ضد آب بهره می‌برند و معمولا به شما امکان می‌دهند تا با آن‌ها شنا کنید و به استخر بروید (این موضوع را قبل از استفاده چک کنید). ساعت‌های هوشمند عموما همراه با یک یا چند دکمه به بازار عرضه می‌شوند ولی برای مچ‌ بندهای هوشمند در اکثر مدل‌ها دکمه‌های فیزیکی در نظر گرفته نمی‌شود.

صفحه نمایش هر دو محصول در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند ولی برای هر دو پنل‌های OLED استفاده می‌شود. این پنل‌ها قطعا در ساعت‌های هوشمند جذاب‌تر هستند؛ چرا که اندازه بزرگ‌تری دارند. این اندازه بزرگ‌تر باعث می‌شود تا شما بهتر و راحت‌تر بتوانید اعلان‌های دریافتی را بخوانید و در منوهای ساعت بچرخید و دیتاهای موجود را مشاهده کنید.

فرق مچ بند با ساعت هوشمند

شما هم برای ساعت هوشمند و هم برای دستبند هوشمند می‌توانید واچ فیس‌های متنوعی تنظیم کنید و ظاهر ساعت یا مچبند خود را تغییر دهید. همان‌طور که حدس می‌‌زنید در ساعت‌های هوشمند به دلیل نمایشگر بزرگ‌تر این تغییر واچ فیس بیشتر نمایان است و ظاهر ساعت بیشتر تغییر می‌کند.

سنسورها و قابلیت‌های سلامتی

چند سال قبل کم کم سنسور سنجش ضربان قلب به ساعت‌ها و مچبندهای سلامتی اضافه شد و زمانی که سنسور SPO2 یا همان سنجش اکسیژن خون معرفی شد بیشتر در ساعت‌های پرچمدار دیده می‌شد. امروزه اما هم ساعت‌های هوشمند و هم مچبندهای سلامتی عموما از سنسورهای کاملی بهره می‌برند و بر این اساس نمی‌توانید یکی را برتر از دیگری بدانید.

البته باید در نظر داشته باشید که ساعت‌های پرچمدار مانند اپل واچ یا گلکسی واچ دقت سنسورهای بالاتری دارند ولی در کل بین یک مچبند و ساعت هم‌‌قیمت تفاوتی دیده نمی‌شود و دقت هر دو خوب و قابل قبول است. شما با هر دو دستگاه می‌توانید وضعیت خواب خود را پیگیری کنید و وضعیت استرس خود را بسنجید. بسیاری از ساعت‌ها و مچبندهای هوشمند به بانوان امکان می‌دهند تا وضعیت عادت ماهانه خود را نیز پیگیری کنند.

فرق بین ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

پیگیری فعالیت‌های ورزشی

مچبندها یا دستبندهای هوشمند از نظر پیگیری فعالیت‌های ورزشی دستگاه‌های بسیار خوب و کاملی هستند و در برخی از مدل‌های می‌توانند بیش از 100 فعالیت مختلف را پیگیری کنند. از بین این تعداد معمولا در این دستبندها 5 الی 8 فعالیت به شکلی کاملا تخصصی پیگیری می‌شود و دیتاها قابل مشاهده است.

این موضوع در مورد ساعت‌های هوشمند هم صدق می‌کند اما تفاوت مچ بند هوشمند با ساعت هوشمند در این زمینه این است که مچ بندهای هوشمند وضعیت بسیار بهتری به نسبت ساعت‌های هوشمند هم‌قیمت دارد. یعنی اگر شما به سراغ ساعت‌های هوشمند پرچمدار بروید قابلیت‌های ورزشی مختلفی پیش رویتان قرار می‌گیرد اما اگر بودجه کمتری دارید بدون شک مچ‌بندهای هوشمند برای پیگیری وضعیت سلامتی محصولات بهتر و کامل‌تری هستند.

پیشنهاد مطالعه:
بررسی می بند 7

دریافت اعلان‌ها و برقراری تماس

شما به روی ساعت هوشمند و مچ بند می‌توانید اعلان‌های مختلف را دریافت کنید ولی دو تفاوت عمده در این بخش بین این دو محصول دیده می‌شود. اول این که نمایشگر ساعت‌ها بزرگ‌تر است و شما راحت‌تر می‌توانید متن اعلان‌ها را بخوانید و دوم این که در برخی از ساعت‌های هوشمند (اکثرا گران قیمت و پرچمدار) می‌توانید به این پیام‌ها از طریق خود ساعت پاسخ دهید. یعنی این ساعت‌ها از کیبورد استفاده می‌کنند و به راحتی می‌توانید با آن‌ها تایپ کنید.

دریافت اعلان‌ها و برقراری تماس

در مورد دریافت تماس نیز فرق بین ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند تنها در این است که ساعت‌های پرچمدار به شما امکان می‌دهند تا تماس‌ها را از طریق خود ساعت پاسخ دهید ولی در مچ

بندها تنها می‌توانند دریافت این تماس‌ها را مشاهده کنید. ساعت‌های پرچمدار و برخی از مدل‌های میان‌رده از اسپیکر و میکروفون بهره می‌برند و به شما امکان می‌دهند تا با آن‌ها از طریق گوشی مکالمه داشته باشید.

انواع ساعت هوشمند با قابلیت تماس را می توانید از تکنولایف بخرید: ساعت هوشمند با قابلیت مکالمه

قابلیت‌ها و امکانات

فرق مچ بند با ساعت هوشمند در این بخش را باید در دو دسته‌بندی مختلف مقایسه کنیم، یکی دسته‌ای که ساعت‌ها و مچ بندهای سلامتی هم‌قیمت هستند و دیگری جایی که ساعت‌های هوشمند پرچمدار قرار می‌گیرند.

اگر شما یک مچ بند و ساعت هوشمند هم‌قیمت را مقایسه کنید خیلی تفاوتی بین قابلیت‌ها و امکانات آن‌ها دیده نمی‌شود. هر دو محصول به شما امکان می‌دهند تا به قابلیت‌های از پیش نصب شده مانند کنترل موزیک از طریق مچبند یا ساعت، زمان‌شمار، آب و هوا، تمرین تنفس و بسیاری از موارد دیگر دستارسی خواهید داشت.

در مورد ساعت‌های پرچمدار اما داستان کاملا متفاوت می‌شود؛ چرا که شما می‌توانید به روی این محصولات نرم افزار نصب کنید، درست مانند گوشی‌های هوشمند. برای مثال شما می‌توانید به روی این ساعت‌ها برنامه اسپاتیفای را نصب کنید و از طریق اتصال بادزها به ساعت بدون نیاز به گوشی موزیک گوش دهید.

قابلیت‌ها و امکانات ساعت هوشمند

این ساعت‌های پرچمدار از وای فای بهره می‌برند و شما می‌توانید مستقل از گوشی به اینترنت متصل شوید و برنامه‌های مورد نظر را دانلود کنید. در کل می‌توانیم ساعت‌های هوشمند پرچمدار را شبیه به یک گوشی هوشمند کوچک در نظر بگیریم که از حافظه داخلی و حافظه رم و قابلیت‌های دیگر مانند نصب نرم افزار برخوردار است.

پس در کل اگر بودجه کم یا متوسطی دارید از نظر قابلیت‌ها تفاوتی بین ساعت هوشمند و دستبند سلامتی دیده نمی‌شود ولی اگر بودجه پرچمدار دارید ساعت‌های هوشمند می‌توانند قابلیت‌های بسیار بیشتر در حد گوشی‌های هوشمند به شما ارائه دهند.

قیمت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین دستبند و ساعت هوشمند همین بحث قیمت است. قبل‌تر ساعت‌های هوشمند قیمت بالاتری نسبت به مچبندها داشتند اما در حال حاضر بسیاری از ساعت‌های هوشمند هم‌قیمت با مچ بندها به فروش می‌رسند. به نوعی اگر بخواهید یک مچ‌بند هوشمند خریداری کنید می‌توانید با بودجه آن به سراغ ساعت هوشمند بروید اما ساعت‌های هوشمند پرچمدار قیمت به مراتب بیشتری به نسبت مچ‌بندها دارند.

اگر بودجه کمی دارید و اولویت شما قابلیت‌های سلامتی است به سراغ مچبندهای هوشمند بروید و در غیر این صورت ساعت هوشمند هم‌قیمت را انتخاب کنید. برندهای زیادی مانند هایلو، ساعت هوشمند امیزفیت، میبرو و برندهای دیگر هستند که ساعت‌های هوشمند جذابی را با قیمت مناسب روانه بازار می‌کنند.

جمع بندی

در این مطلب به تفاوت‌های ساعت هوشمند و مچبند پرداختیم و حالا بهتر می‌توانید بین این دو محصول یکی را انتخاب و خریداری کنید.

سوالات متداول

قیمت ساعت هوشمند کمتر است یا دستبند؟

به طور کلی ساعت‌های هوشمند قیمت بالاتری دارند اما امروز با قیمت یک مچ بند می‌توانید ساعت هوشمندهای اقتصادی نیز خریداری کنید.

برای مکالمه ساعت بخریم یا دستبند؟

ساعت‌های هوشمند پرچمدار و برخی از مدل‌های میان‌رده به شما امکان مکالمه از طریق گوشی را ارائه می‌کنند اما مچبندها فاقد این قابلیت هستند.


ads

نمونه عکس های کیفیت دوربین و بررسی a14 را در وبلاگ تکنولایف از دست ندهید.


بررسی گوشی گلکسی A14 سامسونگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *