• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک! بررسی تمامی دلایل

فهرست مطالب

آیا تابه‌حال با یخ‌زدن مواد غذایی داخل یخچال بدون برفک مواجه شده‌اید؟ این مشکل علاوه بر اینکه بسیار آزاردهنده است، می‌تواند به مواد غذایی هم آسیب رسانده و در نهایت باعث خرابی یخچال بعد از مدتی بشود. با اینکه طراحی یخچال‌های بدون برفک به‌گونه‌ای است که مواد غذایی در این نوع یخچال‌ها به‌هیچ‌وجه یخ نمی‌زند، بااین‌حال گاهی اوقات ممکن است شاهد یخ‌زدن مواد غذایی و برفک زدن یخچال باشیم. این پدیده معمولا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک بپردازیم و روش برطرف کردن این مشکل را به شما آموزش دهیم.

برای خرید یخچال فریزر در هر برند و مدل، روی لینک کلیک نمایید.

فریزر فراستینگ چیست؟

فراستینگ فریزر (Freezer Frosting) یا برفک یخچال، به ایجاد یخ روی دیواره‌ها و قفسه‌های داخل یخچال گفته می‌شود. این پدیده معمولا در نوسانات دمایی یا افزایش رطوبت در قفسه‌ها ایجاد می‌شود.

فریزر فراستینگ چیست؟

بررسی علت یخ زدن داخل یخچال

یخ‌زدن یخچال‌فریزر همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله نوسانات دمایی، افزایش رطوبت و غیره ایجاد شود. حال در ادامه به بررسی دقیق‌تر دلایل این پدیده می‌پردازیم:

1. اختلال در تنظیمات دمایی یخچال

به طور استاندارد، محدوده دمایی بهینه یخچال برای نگهداری مواد غذایی تازه بین 38 تا 40 درجه فارنهایت است. اگر غذای شما در حال یخ زدن است، ممکن است تنظیم دمای یخچال به طور تصادفی پایین تر از حد استاندارد آمده باشد.

درصورتی‌که سنسور اتوماتیک تنظیم دمای یخچال شما با اختلال روبرو شده، می‌توانید این کار را به طور دستی انجام دهید و دمای یخچال را روی دمای گفته شده قرار دهید.

انواع یخچال فریزر دوقلو را با بهترین قیمت خریداری کنید.

2. مسدود شدن دریچه های هوا

یخچال‌ها از دریچه‌های هوا برای گردش هوای سرد و تامین دمای ثابت در سرتاسر محل نگهداری استفاده می‌کنند. مسدودشدن این دریچه‌ها باعث ثابت ماندن هوای سرد در یک نقطه از یخچال‌فریزر و در نهایت یخ‌زدن مواد غذایی می‌شود.

گاهی اوقات پیش می‌آید که محل قرارگیری مواد غذایی، باعث مسدودشدن این دریچه‌های هوا می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مواد غذایی را در یخچال به‌گونه‌ای قرار دهید که با هیچ یک از دریچه‌های هوا تماس نداشته باشند.

3. نشتی درزگیرهای درب یخچال

درزگیرهای اطراف درب یخچال و فریزر به حفظ هوای سرد و ورود هوای گرم به یخچال کمک می‌کنند. درصورتی‌که یک یا هر دوی این درزگیرها نشتی داشته باشند، یخچال شما برای حفظ دمای ثابت سخت‌تر کار می‌کند و مواد غذایی را منجمد می‌کند؛ همچنین ورود هوای گرم به یخچال‌فریزر، یکی دیگر از علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک به دلیل نشتی درزگیرهای درب یخچال است.

اگر متوجه پاره شدن، تاب برداشتن و نشتی درزگیرهای یخچالتان شده‌اید، فورا آن‌ها را تعویض کرده و از درزگیر باکیفیتی برای جایگزینی، استفاده کنید.

4. خرابی ترموستات

خرابی ترموستات یخچال

در صورتی که عملکرد ترموستات یخچال با اختلال روبرو شده باشد، نمی‌تواند دمای داخل یخچال را کنترل کند و این موضوع در نهایت می‌تواند باعث برفک زدن یخچال شما شود. از اصلی‌ترین دلایل خرابی ترموستات یخچال می‌توان به مواردی همچون آسیب دیدگی سنسور، قطعی در اتصالات یا برد کنترل معیوب اشاره کرد.

5. پرکردن بیش از حد یخچال

شاید عجیب باشد، اما یکی دیگر از دلایل یخ زدن موادغذایی در یخچال، پرکردن بیش از حد آن از مواد غذایی است. زمانی که یخچالتان را بیش از حد پر می‌کنید، جریان هوا داخل دستگاه محدود شده و دمای سرد گیر افتاده در یک نقطه از یخچال می‌تواند مواد غذایی آن نقطه را منجمد کند.

نیاز به یخچال ساید بای ساید دارید؟ جهت استعلام قیمت یخچال ساید بای ساید روی لینک کلیک کنید.

6. اختلال در سیستم یخ زدایی

سیستم یخ‌زدا در یخچال‌های بدون برفک، نقش مهم و کلیدی را ایفا می‌کند. در صورتی که سیستم یخ‌زدایی یخچال شما با اختلال روبرو شده باشد، یخ و برفک‌های یخچال روی هم انباشته شده و باعث یخ‌زدگی دستگاه شما در مدت زمان کوتاهی می‌شود. برای برطرف‌ کردن این مشکل، لازم است سیستم یخ زدایی را به کمک یک تکنیسین بررسی کرده و هرچه سریع‌تر مشکل آن را برطرف کنید.

7. انسداد کویل‌ها

یکی دیگر از دلایل عمده اختلال در سیستم دمایی یخچال، انسداد یا کثیف‌ شدن کویل‌های دستگاه است. در صورتی که گرد و غبار و آلودگی بیش از حد روی کویل‌ها نشسته باشد، عملکرد آن‌ها مختل شده و این موضوع باعث اختلال کارکرد یخچال و یخ زدن مواد غذایی در آن می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم هرچند وقت یک بار، این قطعات را تمیز کنید.

8. اختلال در کارکرد دمپر یخچال

اختلال در کارکرد دمپر یخچال یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند بر عملکرد کلی دستگاه تأثیر منفی بگذارد. دمپر یخچال یکی از اجزای مهم سیستم تهویه یخچال است که وظیفه تنظیم و کنترل جریان هوای سرد بین بخش فریزر و بخش یخچال را بر عهده دارد. این قطعه به کنترل دما در هر دو بخش کمک کرده و اطمینان حاصل می‌کند که هر قسمت از دستگاه به دمای مطلوب خود می‌رسد.

یکی از نشانه‌های اصلی اختلال در کارکرد دمپر، دمای نامتعادل در بخش‌های مختلف یخچال است. ممکن است بخش یخچال بیش از حد سرد شده و مواد غذایی یخ بزنند، یا بخش فریزر به اندازه کافی سرد نشود. همچنین اگر دمپر دچار مشکل شده باشد، ممکن است صدای غیرعادی مانند صدای گیر کردن یا شکستن قطعات از داخل یخچال شنیده شود.

پیشنهاد مطالعه:
بهترین یخچال از نظر تعمیرکاران

9. خرابی هیتر دیفراست

خراب شدن هیتر دیفراست یخچال یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند عملکرد یخچال را به طور جدی مختل کند. هیتر دیفراست (Defrost Heater) وظیفه ذوب کردن یخ‌های تشکیل شده دستگاه برای به جریان افتادن هوای سرد را بر عهده دارد.

یکی از نشانه‌های اصلی خرابی هیتر دیفراست، یخ‌زدگی بیش از حد روی اواپراتور و داخل فریزر است. این یخ‌زدگی می‌تواند جریان هوا را مسدود کرده و باعث کاهش کارایی یخچال شود. با خرابی هیتر دیفراست، دمای بخش‌های مختلف یخچال ممکن است ناپایدار شود؛ به عنوان مثال، بخش یخچال ممکن است گرم‌تر از حد معمول شده در حالی که فریزر به شدت سرد باقی بماند یا حتی بالعکس.

برای رفع این مشکل، المنت هیتر دیفراست را بررسی کرده و در صورت سوختن یا خرابی، آن را تعویض کنید. توجه داشته باشید که این کار باید توسط تکنسین مجرب انجام شود.

قصد خرید یخچال دارید؟ مطلب زیر را از دست ندهید:
بهترین برند یخچال کدام است؟

10. از کار افتادن فیوز حرارتی

از کار افتادن فیوز حرارتی یخچال یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند در سیستم یخ زدایی یخچال فریزر اختلال ایجاد کند. فیوز حرارتی یک قطعه ایمنی است که برای محافظت از سیستم‌های حرارتی یخچال، مانند هیتر دیفراست، در برابر دماهای بالا تعبیه شده است. این فیوز هنگامی که دمای دستگاه از حد مشخصی فراتر رود، جریان برق را قطع می‌کند تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند.

یکی از نشانه‌های اصلی خرابی فیوز حرارتی، عدم انجام عملیات دیفراست است. در این حالت، یخ‌زدگی روی اواپراتور جمع می‌شود و در نهایت باعث کاهش کارایی یخچال می‌شود. همچنین وقتی فیوز حرارتی از کار بیفتد، دما در بخش‌های مختلف یخچال ممکن است ناپایدار شود. این مسئله می‌تواند به گرم شدن بیش از حد بخش یخچال و یخ‌زدگی شدید در فریزر منجر شود.

بررسی علت یخ زدن داخل یخچال

نکاتی برای جلوگیری از یخ زدگی فریزر

روش‌های آسانی در ادامه برای حل مشکل یخ‌زدن داخل یخچال بدون برفک به شما معرفی خواهیم کرد که شما می‌توانید با انجام این اقدامات، مشکل یخچالتان را بدون دردسر و بدون پرداخت هزینه‌های اضافی، برطرف کنید:

  • برای جلوگیری از ورود هوای گرم و رطوبت به یخچال و فریز، مطمئن شوید که دستگاه به‌درستی درزبندی شده است.
  • سعی کنید دمای یخچال و فریزر خود را ثابت نگه داشته و به طور منظم داخل دستگاه خود را تمیز کنید و برفک یخچال را از بین ببرید.
  • مطمئن شوید که ترموستات فریزر شما به‌درستی تنظیم شده است. برای این کار لازم است دفترچه راهنمای فریزر خود را بررسی کنید.
  • یخچال و فریزر خود را دائما تمیز کنید؛ زیرا ذرات غذا یا مایعات باقی‌مانده در داخل دستگاه می‌توانند به‌سرعت یخ ایجاد کنند. بهترین راه برای تمیزکردن یخچال‌فریزر، استفاده از مخلوط آب گرم و جوش‌شیرین است. این مخلوط به ازبین‌بردن بوها و همچنین ازبین‌بردن ذرات غذایی که ممکن است باقی‌مانده باشد، کمک می‌کند.
  • یخچال فریزر خود را بیش از حد پر نکنید؛ زیرا این کار باعث اختلال در عملکرد دستگاه و در نهایت برفک یخچال می‌شود.
  • یخچال‌فریزر خود را تاحدامکان از پنجره‌ها یا دیگر منابع گرمایی دور نگه دارید.

نکاتی برای جلوگیری از یخ زدگی فریزر

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی علت یخ‌زدن داخل یخچال بدون برفک پرداختیم و به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکل بودیم. از نشت هوا و تنظیمات نادرست دما تا مشکلات فنی، هر یک از این عوامل می‌توانند باعث یخ‌زدن ناخواسته داخل یخچال شوند.

با شناخت علت و جلوگیری از این مشکل، می‌توانیم از مواد غذایی خود به بهترین نحو مراقبت کنیم و هزینه‌های نگهداری را کاهش دهیم. در آخر به شما توصیه می‌کنیم دائما به وضعیت تنظیمات دمای یخچال و فریزر را چک کنید، از سرویس منظم و بازدیدهای فنی دوره‌ای بهره ببرید و در صورت نیاز، هرچه سریع‌تر یخچالتان را تعمیر کنید. توجه داشته باشید که در فروشگاه تکنولایف شما می‌توانید قیمت لوازم خانگی در انواع مختلف را مشاهده کنید و خریدی مناسب با بودجه، سلیقه و نیاز خود تهیه کنید.

سوالات متداول

چرا یخچال یخ میزند؟

یخ‌زدن مواد غذایی در یخچال ممکن است به دلایل مختلفی از جمله نقص در سیستم خنک‌کننده، نشت هوا، تنظیمات نادرست دما یا حتی نبود اندازه‌گیری درست رطوبت در داخل یخچال اتفاق بیفتد. درصورتی‌که یخچال شما بیش از حد یخ بزند، ممکن است نیاز به مراجعه به تکنسین متخصص یا تنظیمات دقیق‌تر دما و رطوبت داشته باشید.

در صورت برفک زدن فریزر چه باید کرد؟

در صورت برفک زدن فریزر، ابتدا باید فریزر را خاموش کرده و محتویات آن را از داخل خارج کنید. سپس، با استفاده از دستمال یا حوله مرطوب، برفک را از دیواره‌ها و قفسه‌های داخلی فریزر تمیز کنید. پس از اینکه برفک‌ها کاملاً از بین رفت، فریزر را دوباره روشن کرده و محتویات را دوباره داخل آن بگذارید.

رایج‌ترین علل یخچال بدون برفک چیست؟

رایج‌ترین علل یخچال بدون برفک شامل نقص در درب یا سیستم خنک‌کننده، نشت هوا از درب یا سیستم سرمایش، تنظیمات نادرست دما، قرارگرفتن مواد گرم در یخچال و نبود تهویه مناسب داخل یخچال است.


ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها


بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *