• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

آموزش تست قطعات موبایل با مولتی متر

فهرست مطالب

گوشی هوشمند یکی از پایه‌های اصلی زندگی ما است و این محصول نیز پس از مدتی به دلایل مختلف خراب می‌شود و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. برای تشخیص سلامت قطعات داخلی گوشی از مولتی متر استفاده می‌شود و در ادامه مطلب از تکنوبلاگ قصد داریم تست قطعات گوشی با مولتی متر را به شما آموزش دهیم.

برای خرید موبایل و خرید قطعات موبایل با خیال راحت سراغ تکنولایف بروید

مولتی متر چیست؟

یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای موجود برای تست سلامت قطعات داخلی موبایل مولتی متر نام دارد. این وسیله به شما کمک می‌کند تا قطعه خراب در گوشی خود را به راحتی پیدا کنید و به سراغ تعویض آن بروید. مولتی متر دو نوع کلی آنالوگ و دیجیتال دارد و نسخه دیجیتال ساده‌تر و بهتر است و پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مولتی متر دیجیتالی بروید.

مولتی متر چیست؟

اموزش تست قطعات موبایل با مولتی متر

در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چگونه از طریق مولتی متر می‌توانید سلامت قطعات را ارزیابی کنید.

تست ویبراتور گوشی

موتور ویبره گوشی وظیفه دارد تا در مواقع لازم ویبره را برای گوشی ایجاد کند. در واقع این موتور است که باعث می‌شود گوشی شما هنگام زنگ خوردن شروع به لرزیدن کند. برای چک کردن سلامت این قطعه کافیست پراب‌های قرمز و مشکی را در دو طرف ویبراتور قرار دهید و مولتی متر را در حالت بازر بگذارید. اگر با این کار صدای بوق شنیدید یعنی موتو ویبره گوشی در سلامت کامل است.

چه لوازم جانبی برای گوشی خود باید بخرید؟
لیست لوازم جانبی جالب و خاصی که میتوانید برای گوشی تان تهیه کنید

تست اسپیکر گوشی

اسپیکر نیازی به معرفی ندارد و وظیفه آن تولید صدا است. برای تست این قطعه مولتی متر را در حالت بازر قرار داده و پراب‌ها را به دو طرف اسپیکر وصل کنید. اگر صدای بوق از مولتی متر دریافت کردید یعنی اسپیکر سالم است. البته اگر عدد نمایش داده شده به روی مولتی متر خارج از بازه 25 تا 35 باشد یعنی اسپیکر گوشی دارای ایراد است.

تست میکروفون گوشی

صدای شما حین مکالمه، ارسال وویس، ضبط کردن صدا، فیلم‌برداری و تمام موارد این‌چنینی از طریق میکروفون به طرف مقابل انتقال پیدا می‌کند و یا ضبط می‌شود. پس از قرار دادن مولتی متر در حالت بازر و اتصال به دو طرف میکروفون باید عددی بین 600 تا 1800 را مشاهده کنید و اگر عددی به غیر از این بازه بود یعنی میکروفون خراب است. از سوی دیگر خود مولتی متر اصلا نباید صدایی بدهد.

تست باتری گوشی

یکی از قطعاتی که به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهد و نیاز به تعویض دارد، همین باتری است. باتری انرژی مورد نیاز گوشی را تأمین می‌کند و اگر در سلامت کامل نباشد شما شارژدهی مناسبی را دریافت نخواهید کرد. مولتی متر را در محدوده DC و در حالت 20V قرار دهید. دو پراب را به دو سر منفی و مثبت باتری اتصال دهید. اگر باتری سالم باشد باید عدد 3.7V نمایش داده شود.

اموزش تست قطعات موبایل با مولتی متر

تست خازن

مولتی متر را در حالت بازر قرار داده و پراب‌ها را در دو طرف خازن مورد نظر قرار دهید. هیچ صدایی نباید از مولتی متر شنیده شود و اگر صدای بوق دریافت کردید یعنی خازن آسیب دیده است.

پیشنهاد مطالعه:
آشنایی با قطعات روی برد موبایل

تست دیود

تست دیود دقیقا مانند خازن است و در صورت اتصال مولتی متر نباید صدای بوق شنیده شود.

تست ترانزیستور

ترانزیستورها دو نوع کلی PNP و NPN دارند. برای آغاز تست پراب مثبت مولتی متر را به قسمت کانکتور و پراب منفی را به قسمت بیس متصل کنید. ترانزیستور PNP سالم باید به شما ولتاژ 4.5 تا 9 ولت را نمایش دهد. از طرفی اگر ترانزیستور NPN سالم باشد، مولتی متر عبارت OL یا همان Over Limit را نمایش می‌دهد.

جمع بندی

در این مطلب مولتی متر را به شما معرفی کردیم و توضیح دادیم که چگونه می‌توانید وضعیت سلامت یا خرابی قطعات را با این دستگاه بسنجید.

سوالات متداول

مولتی متر چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ مولتی متر ابزاری مفید برای سنجش سلامت قطعات داخلی گوشی است و از طریق ایجاد صدا یا نمایش اعداد وضعیت سلامت یا خرابی قطعات را نمایان می‌سازد.

پراب مولتی متر چیست؟ مولتی‌ مترها عموما دارای دو سیم مشکی و قرمز هستند که به آن‌ها پراب گفته می‌شود.


ads

بررسی گوشی هواوی پی 60 پرو به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها


بررسی هواوی p60 pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *