• تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب
تحلیل مبتکرانه
  • تلفن09193375082
  • ایمیلinfo@innobenchmark.ir
  • آدرستهران ، قیطریه ، دفتر سایت تحلیل مبتکرانه
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 9شب

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی

فهرست مطالب

از آنجایی که تماشا کردن محتوایی که دوست داریم، کار لذت بخشی است و هرچقدر صفحه نمایش بزرگ‌تر باشد، هیجان تماشا هم بالاتر می‌رود، استفاده از پروژکتورهای خانگی ترند این روزهای سال هستند. در این مقاله از تکنولایف قصد داریم تا به شما در خرید ویدئو پروژکتور کمک کنیم.

بعد از مطالعه راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی می‌توانید با اطلاعات و آگاهی جامع، جواب کاملی را به سوال همیشگی ذهن خودتان یعنی ویدئو پروژکتور چی بخرم، بدهید؛ بنابراین برای آشنایی با اطلاعات بهترین ویدئو پروژکتور خانگی ارزان تا پایان این مقاله از تکنولایف همراه ما باشید.

انواع ویدئو پروژکتور را می توانید از تکنولایف با بهترین قیمت بخرید.

بهترین ویدئو پروژکتور برای فیلم دیدن باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

بهترین ویدئو پروژکتور برای فیلم دیدن

مطمئن باشید که لذت فیلم دیدن با ویدیو پروژکتور در خانه چندین برابر صفحه نمایش‌هایی محدود مانند تلویزیون، لپ تاپ و گوشی است، اما از همه مهم‌تر این نکته است که پیش از خرید باید از یک سری از نکات را بدانید تا بتوانید خرید خوبی را تجربه کنید. پیش از اقدام به خرید ویدیو پروژکتور باید با یک سری از اصطلاحات و تعریف‌ها آشنا باشید تا هنگام خرید متوجه ویژگی‌ها و قابلیت‌های محصول بشوید.

ویژگی های ویدئو پروژکتور

  • لومن Lumen
  • لیزر
  • لامپ
  • ال ای دی led
  • فناوری LCD
  • فناوری DLP
  • فناوری LCoS
  • میزان روشنایی پروژکشن
  • کنتراست ویدئو پروژکتور
  • اندازه تصویر Resolution

نکات مهم در خرید ویدئو پروژکتور

نکات مهم در خرید ویدئو پروژکتور

همانطور که در قسمت بالایی مقاله به آن اشاره کردیم، بهتر است پیش از اقدام به خرید با اصطلاحاتی آشنا باشید تا متوجه قابلیت‌ها، نکات مثبت و نکات منفی محصولی که قصد خرید دارید یا بدانید. در ادامه اصطلاح‌های گفته شده را به صورت مفصل توضیح می‌دهیم.

لومن در ویدئو پروژکتور چه معنایی دارد؟

اولین معنی که باید به آن بپردازیم؛ لومن است. لومن (Lumen) در واقع واحد اندازه گیری شار یا توان نوری است. لومن مقدار نوری است که از یک منبع نور مانند لامپ قرار گرفته درون پروژکتور یا چراغ‌های جلو یا حتی خورشید خارج می‌شود.

انسی لومن که به این صورت نوشته می‌شود: ANSI= American National Standards Institute مخفف موسسه ملی استاندارد آمریکا است. در حقیقت به دلیل اینکه میزان شدت روشنایی برای ویدئو پروژکتور با واحد انسی لومن بیان می‌شود، هنگام خرید ویدئو پروژکتور حتما باید به این نکته توجه شود و عدد انسی لومن دستگاه را چک کنید.

هر چقدر میزان لومن و عدد انسی لومن یک دستگاه ویدیو پروژکتور بیشتر باشد، دستگاه قدرت نوردهی بیشتری دارد و در محیط‌های بزرگ‌تر و پرنورتر می‌توان از آن استفاده کرد؛ البته نکته اینجاست که انسی لومن مفهوم متفاوت‌تری نسبت به رزولوشن و کیفیت تصویر دارد؛ بنابراین هرگز این دو مفهوم را با یکدیگر یکی ندانید. انسی لومن تنها واحد روشنایی دهی لامپ قرار گرفته درون ویدئو پروژکتور است که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید محاسبه کنید که برای متراژ مد نظر خود به چه میزان لومن نیاز دارید.

راهنمای خرید مناسب برای شما:
بهترین تلویزیون تا ۲۰ میلیون

منبع تامین کننده نور در ویدئو پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتورها به دلیل داشتن تفاوت در منبع نور تولید کننده در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. هنگام ساخت ویدیو پروژکتورها از 3 نوع منبع نور استفاده می‌کنند که میزان لومن متفاوت و البته قیمت متفاوتی هم دارند. هنگام دریافت مشاوره خرید ویدئو پروژکتور متوجه می‌شوید که در بازار ویدئو پروژکتورها با 3 نوع منبع نور متفاوت led، لامپ و لیزر قرار دارند. ویثدیو پروژکتور با لامپ میزان لومن کمتری از led و لیزری دارد و لامپ بعد از مدتی نیازی به تعویض دارد، اما پر.ژکتورهای با لامپ قیمت کمتری هم دارند. معمولا در کوچک‌ترین مدل‌های ویدیو پروژکتور از لامپ led استفاده می‌شود که در اصطلاح هم به آن‌ها دستگاه‌های مدل لامپی گفته می‌شود. ویدئو پروژکتورهای لیزری به ویدیو پروژکتورهای مادامی یا با طول عمر زیاد معروف هستند، چرا که نیازمند تعویض لامپ نیستند، مصرف برق پایین‌تری نسبت به مدل لامپی دارند، نور خروجی بیشتری با گرمای کم‌تری را تولید می‌کنند.

تراشه ویدئو پروژکتور و فناوری به کاررفته در آن

ساختار ویدیو پروژکتور به این صورت است که بعد از انتشار نور از منبع نور باید نور به تراشه قرار گرفته درون دستگاه برسد تا امکان تشکیل تصویر وجود داشته باشد. هر پروژکتور با توجه به تراشه‌ای که دارد به یکی از 3 نوع فناوری LCoS DLP و LCD مجهز شده است.

فناوری (DLP (Digital Light Processing

فناوری (DLP (Digital Light Processing در خرید ویدیو پروژکتور

معمولا واضح‌ترین عکس‌ها با شارپنس بالا از تراشه ویدیو پروژکتوری است که به تراشه DLP مجهز شده باشد. پروژکتور DLP در مدل‌های یک تراشه، دو تراشه و سه تراشه تولید می‌شود. ویدئو پروژکتور با یک تراشه DLP می‌تواند کاملا تصاویر واضحی را در قابل سینمای خانگی برای شما به نمایش بگذارد. معمولا قیمت‌های مختلفی برای ویدئو پروژکتور با فناوری DLP قرار دارد که قیمت آن با توجه به میزان کنتراستی است که می‌تواند تولید کند.

تفاوت‌ها را بشناسید!
معرفی تلویزیون های LED، QLED و OLED

فناوری LCD

پروژکتورهایی که در آن‌ها از فناوری LCD استفاده شده، نسبت به پروژکتورهای DLP دارای شدت روشنایی بالاتر و قیمت پایین‌تری هستند. به عنوان مثال اگر در فکر خرید بهترین ویدئو پروژکتور خانگی ارزان هستید، ویدئو پروژکتور ال سی دی کاملا یک ویدئو پروژکتور خانگی کافی به حساب می‌آید و می‌تواند بهترین ویدئو پروژکتور برای فیلم دیدن با پرداخت کم‌ترین قیمت در میان مدل‌های بازار به حساب بیاید. هنگام استفاده از این نوع ویدئو پروژکتور متوجه خواهید شد که در مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون شما باز هم رای را به تماشا کردن فیلم و سریال به ویدیو پروژکتور را خواهید داد.

فناوری LCoS

ویدیو پروژکتورهایی که به تکنولوژی LCoS مجهز شده‌اند، معمولا مدل‌های جدیدتری هستند، زیرا این فناوری در حقیقت ترکیبی از ویژگی‌های فنی و مشخصات دو تکنولوژی DLP و LCD است. از مزیت‌های به کار رفتن فناوری LCoS می‌توان به این نکته اشاره کرد که همیشه بهترین سطح از انسی لومن ANSI حاصل فناوری LCoS است و روشنایی و کیفیت بالایی هم از تصاویر این مدل پروژکتورها می‌توان گرفت، همچنین به دلیل اینکه ویدئو پروژکتورهای DLP چرخ رنگ ندارند، بنابراین تصاویر را با نورهای پخش شده و حالت رنگین کمانی هم نشان نمی‌دهند؛ البته این فناوری معایبی هم دارد که نسبت به مزایا تقریبا به چشم نمی‌آید. برای مثال کنترل موشن بلور در تکنولوژی LCoS از فناوری‌های DLP و LCD ضعیف‌تر است، بنابراین بهتر است که از این مدل ویدیو پروژکتور استفاده کرد.

میزان روشنایی پروژکشن

هرچقدر میزان روشنایی پروژکشن یک ویدیو پروژکتور بالاتر باشد، قدرت پخش تصاویر با کیفیت پروژكتور خانگي در زمان‌هایی که هوا تاریک نیست و فضا دارای نور خورشید است، بیشتر می‌شود. این میزان روشنایی دقیقا در زمانی مشخص می‌شود که درب و پنجره‌ها باز است و نور مستقیم آفتاب قرار دارد، اما شما می‌خواهید از سینمای خانگی استفاده کنید. پروژکتورهایی که میزان روشنایی پروژکشن یا همان قدرت پرتو بالایی دارند، از پس این شرایط برمی‌آیند.

برای مشاهده قیمت اندروید باکس و ثبت سفارش خود، روی لینک کلیک کنید

کنتراست ویدئو پروژکتور

نسبت کنتراست در دنیای تصویر این معنی را دارد که چه مقدار یک نمایشگر و فناوری به کار رفته در آن می‌تواند تفاوت دو رنگ سیاه و سفید را به شما نمایش دهد. برای مثال زمانی که در اطلاعات یک گوشی یا هر دستگاهی مشاهده می‌کنید که نسبت کنتراست 1: 10000 است؛ این میزان به این معنی است که روشن‌ترین رنگ سفید 1000 برابر روشن‌تر از سیاه‌ترین رنگ سیاه برای شما نمایش داده می‌شود. برای همین زمانی که نسبت کنتراست یک دستگاه بالا است، می‌توان متوجه شد که تصویر پیش‌بینی شده دارای جزئیات و شفافیت بالایی است و از آنجایی که در سینمای خانگی میزان کنتراست به معنای واقعی اهمیت بسیاری دارد، این موضوع در خرید ویدیو پروژکتور باید مهم باشد و به آن توجه کنید. برای مثال اگر می‌خواهید دستگاه را در اتاقی قرار دهید که می‌دانید نور زیادی ندارد، باید یاد داشته باشید که برای یک اتاق تاریک نسبت کنتراست حداقل 1500:1 قابل قبول است و اگر بهترین را بخواهید باید روی نسبت کنتراست 2000:1 یا بالاتر حساب باز کنید. در مجموع هرچقدر نسبت کنتراست بالاتر باشد، محتوای با کیفیت‌تری را مشاهده خواهید کرد.

اندازه تصویر Resolution

به تعداد پیکسل‌هایی که در قاب تصویر شما یک دستگاه بتواند کنار هم قرار دهد و در پایان حدی از کیفیت را برای شما بسازد، رزولوشن می‌گویند. محاسبه و بیان تعداد پیکسل‌های تصویر به این صورت است که به مجموع تصویر نهایی که از تعداد پیکسل‌هایی که در راستای محور افقی و تعداد پیکسل‌های تصویر در راستای محور عمودی قرار می‌گیرند، رزولوشن می‌گویند. به همین دلیل برای نمایش رزولوشن از ضرب دو عدد پیکسل در کنار هم استفاده می‌شود. هر چه رزولوشن پروژکتور بالاتر باشد، تعداد پیکسل‌های به کار رفته در آن هم بیشتر خواهد بود.

مطلب آموزشی:
قابلیت PVR چیست؟ چه کاربردی در تلویزیون دارد؟

چگونه از ویدئو پروژکتور خانگی استفاده کنیم؟

چگونه از ویدئو پروژکتور خانگی استفاده کنیم؟

ویدئو پروژکتور خانگی را می‌توانید به لپ تاپ و گوشی وصل کنید. وصل كردن لپ تاپ به پروژكتور اصلا کار سختی نیست. شما می‌توانید با استفاده از کابل VGA و اتصال کابل HDMI به آداپتور از این ویژگی استفاده کنید. برای اتصال گوشی به ویدئو پروژکتور هم می‌توانید از طریق اتصال Type C به HDMI، تایپ سی به تایپ سی، تایپ سی به VGA استفاده کنید. همچنین درصورتی که ویدیو پروژکتور اپلیکیشن داشته باشد، می‌توانید از آن طریق هم اقدام کنید.

برندهای معروف ویدئو پروژکتور های خانگی

با توجه به اینکه قیمت محصولات صوتی تصویری در رنج‌های مختلفی قرار دارد و کاملا به برند سازنده و ویژگی‌ها و قابلیت‌های دستگاه بستگی دارد، ویدئو پروژکتورها هم از این قاعده مستثنی نیستند و قیمت آن‌ها هم با توجه به تمام مولفه‌هایی توضیح دادیم، متفاوت است. در ادامه می‌توانید با برندهای معروف و مطرح ویدیو پروژکتور آشنا شوید. محصولات این برندها در بازار ایران در دسترس هستند.

  • ویدئو پروژکتور سامسونگ
  • ویدئو پروژکتور شیائومی
  • ویدئو پروژکتور اپسون
  • ویدئو پروژکتور پاورولوجی
  • ویدئو پروژکتور بینتک

این روزها معمولا در جواب سوال (ویدئو پروژکتور چی بخرم؟) می‌توانید از ویدئو پروژکتور های خانگی سامسونگ، اپسون و بینتک استفاده کنید، چرا که اکثر مدل‌های معرفی شده در این برند را می‌توان به عنوان بهترین ویدئو پروژکتور برای فیلم دیدن در خانه و فضاهای کوچک استفاده کرد.

سخن آخر

در این مقاله از تکنولایف متوجه شدیم که قیمت ویدئو پروژکتور خانگی ارزان کاملا بستگی به نوع لامپ به کار رفته در دستگاه، میزان رزولوشن، نسبت کنتراست و میزان روشنایی دارد؛ همچنین با واحد لومن به عنوان واحد اندازه گیری شار یا توان نوری آشنا شدیم و دانستیم که هرچقدر میزان لومن یک ویدیو پروژکتور بالاتر باشد، تصویری بهتر دریافت خواهیم کرد و قاعدتا قیمت ویدیو پروژکتور هم گران‌تر خواهد بود. در مجموع شما با دانستن اطلاعات مطرح شده در مقاله راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی می‌توانید خریدی مناسب و مقرون به صرفه و قابل ارزش را تجربه کنید.

پرسش‌های متداول

مهم ترین نکته در خرید ویدئو پروژکتور چیست؟

توجه به عدد لومن، میزان روشنایی و کنتراست از جمله مهم‌ترین نکات مهم در خرید ویدئو پروژکتور به حساب می‌آیند.

چگونه قیمت ویدئو پروژکتور خانگی ارزان را متوجه شویم؟

در ساخت ویدئو پروژکتورهای خانگی که قیمت پایینی دارند، معمولا از لامپ به عنوان منبع نور، رزولوشن کمتر از مدل‌های گران قیمت و همچنین نسبت کنتراست پایین‌تر استفاده شده است.


ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها


بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *